Tatt på T-banen igjen

Noen tror at jeg har en personlig feide gående med T-banen i Oslo. Det har jeg ikke. Jeg prøver bare å komme meg på jobb hver morgen uten altfor mye mas. Og hjem igjen om kvelden.
Det er på vei til jobb det skjærer seg. Så også fredag.
- Har du billett? Kontrollørene sperrer veien opp til Egertorget fra Stortinget stasjon.
- Nei!
-Hvorfor ikke?
- Fordi billettautomaten på Gråkammen ikke ville ta penger.
- Var det ikke du som sa det samme for noen dager siden.
- Jo. Automaten virket ikke da heller.
- Hvorfor kjøper du ikke flexikort.
- Fordi jeg ikke kjøper flexikort.
- Det er mye lettere.
- Jeg er her i byen noen dager hver uke. Noen uker er jeg her ikke. Jeg mister ting. Men jeg har alltid en 20-kroning på meg. Det blir i det hele tatt mye lettere hvis jeg får bestemme hva som er lettest for meg.
-Skal - du fortsette å reise slik.
- Ja.
-  Flexikorft er bedre.
- Tiden min tikker. Forrige gang sendte jeg regning på 3000 kroner til markedssjef Hans Kristian Johnsen for bortkastet arbeidstid. Det er bare noen minutter før han får en til.
- Hvorfor kjøper du ikke flexikort, du skal vel hjem om kvelden?
- Jeg tar ofte taxi?
- Tar du taxi hver kveld?
- Finner du situasjonen like merkelig som meg. At jeg må fortelle en sporveisfunksjoner hvor ofte jeg tar taxi hjem.
Hyggelig nordlending blander seg inn. Kontrollør han også.
- Alle klager på ting som er offentlige.
- Jeg klager ikke. Jeg vil bare komme meg på jobb i tide.
- Men du har ikke betalt.
- Det kan umulig være mitt ansvar at billettautomatene til Oslo Sporveier ikke funker.
- Du aner ikke hvor mye herverk det er på automatene.
- Det er det helt sikkert, men det er ikke mitt problem. Jeg reiser fire ganger i uken med flytoget og to ganger med Norwegian og jeg har ennå til gode å ha problemer med å betale. Men de er private.
- Alle klager på det som er kommunalt.
- Jeg klager ikke på ting som er kommunale. Jeg blir forbannet når ting ikke fungerer og når viktige funksjoner drives av tydeligvis totalt inkompetente. Jeg har tyve kroner i lommen som skulle ligget på automaten på Gråkammen, kan jeg ikke bare kjøpe en billett her, så viser du at du har trodd meg på mitt ord og jeg kan gå på jobb med god samvittighet.
- Jo, selvfølgelig. Bli med meg.
 - !!!???
- Ser du alt ordner seg. Vi er jo ikke vanskelig.
Sjokkert over denne fenomenale serviceinnstillingen går vi for å legge 20 kroner på maskinen.
Bak oss hører vi:
-Hva er det med han der?
- Nei, det er han der som skrev det der (blogg på nettavisen).
-Åja.
Vi skulle tydeligvis alle ha tilgang til et nettsted så ordner alt seg.
Unntatt billettautomatene til Oslo Sporveier.


-

17 kommentarer

Erling

04.nov.2006 kl.18:24

hehehe... Lenge leve Oslo Sporveier ^^

ler av deg

04.nov.2006 kl.21:28

fy søren for en kjøttpøkk du er.. sutrende taper...

Hans Kr.

05.nov.2006 kl.00:03

Et herlig "ballespark" til kommunalt ansatte med minimal forståelse for andres tid.
Til tross for at dette løste seg etter hvert håper jeg du fremdeles sender den regningen til markedssjef Hans Kristian Johnsen for bortkastet arbeidstid.
Flere burde følge ditt eskempel, så hadde kanskje disse fantastiske kontrollørene begynt å innse at kontrollen bør kunne gjøres uten forhør, slik de åpenbart har for vane.

05.nov.2006 kl.00:46

Hvis du ikke har betalt, skal du ikke ta banen. Tar du banen, er du en sniker! Du kan ikke skylde paa en betalingsautomat i ettertid. Faar du ikke kjoept billett, har du ikke lov til aa reise med banen. Saa enkelt er det! Jeg vedder en flaske fra et unevnt monopol paa at du aldri har betalt en ubetalt reise i ettertid, og du hadde ikke gjort det etter denne reisen heller om du ikke hadde blitt stoppet. I tillegg er du saa frekk at du skal sende en regning. Hva er timeprisen din?

Rolf

05.nov.2006 kl.05:07

Oslo sporveier viser ingen innteresse av å reparere betalings automatene, t-bane som trikk.
Tok en periode (6 uker) i høst, trikken fra Hausmannsgt/Storgata til endestoppen på Jar og eller motsatt vei, tok mye drosje og ble også kjørt i nevnte periode, derav kjøpte heller ikke jeg flexikort. Første tur fra Jar gikk jeg til automaten for å løse bilett, men automaten var så ødelagt at det ikke var mulig å se hva som stod der, gikk så ombord i trikken og betalte istedet, hvorpå en sur vognfører spurte hvorfor jeg ikke brukte automaten, svarte jeg jo som sant var at den var ødelagt og uleselig, dette gjenntok seg hver gang jeg skulle inn til Oslo. Var i Oslo i 6 uker og automaten var ikke reparert da jeg reiste 7 august og jeg tviler på den er reparert enda. Fremst i alle trikker henger ett skilt om at sedler over kr 200 ikke er ønskelig men det står ikke at de ikke tar i mot sedler over 200, var dessverre i den situasjonen en sen kveld jeg kom på stasjonen på Jar at jeg kun hadde en seddel på kr. 500, noe trikke sjåføren nektet å godta, jeg spurte om han viste om noe sted å veksle så sent på kvelden eller hvor det var mulig å få fatt i drosje, noe han ikke verken viste eller kunne være behjelpelig med. Fikk da beskjed om å bli med trikken og så veksle nærmere sentrum, noe som ikke ble noe av da han senere fant ut at jeg fikk ordne med mindre sedler og aller helst mynt neste gang som han sa. Ellers i min periode på seks uker opplevde jeg flere ganger at trikken ble stoppet og kontrolert, på forskjellig gestapo-vis. Har forståelse for at de må ha en viss kontroll men mener da at det utstyret de har plaser ut på ende-stopp som andre stopp bør virke, og om det ikke gjør det så bør det ordnes! Ble forøvrig aldri kontrolert de få gangene jeg ikke fikk løst bill. men følte meg ikke trygg på de turene pga gestapo politiet som kontrolerer og sporveiens eget regelverk (følte meg faktisk tryggere langs akers elva på kveldstid). Forstår at det kun er offentlige etater som kan drive butikk på den måten med de gebyrene de krever, hadde en vanlig privateid bedrift forsøkt seg på noe av det samme så hadde nok eierne satt på glattcelle før lunch, og vært dømt for svindel før middag. Glader meg foresten til By banen kommer her i Bergen, bilistene skal betale for at reisetiden skal økes med 10-15 minutter fra Nestun til Bergen sentrum. Sykler en samme strekk som by banen skal gå så kommer en likevel ca 5-10 minutter tidligere til sentrum, lurer på når folk får øynene opp for slikt ett sløseri med folks tid og bilistenes penger? Har egentlig noen regnet ut hvor lenge folk kan reise gratis med buss nevnte strekning? Hvor mange år det kan gå gratis buss mellom Nestun og Bergen? Om ikke våre kjære folkevalgte kan regne ... (tviler) kan så noen andre hjelpe de med jobben ?

05.nov.2006 kl.10:25

hvorfor tar du ikke en taxi til jobb i stedet for å snike? så får du ta t-banen hjem istedet. dumt for sporveien at de mister en kunde, men du har ikke lov til å kjøre banen uten å betale. hvis du ikke har råd eller anledning til å ta taxi(eller tid til å finne et annet billettutsalg)må du ordne deg på annet vis. f.eks flexikort! dust.

Rambo

05.nov.2006 kl.10:54

Herregud, dette er for dumt! Det skal vel ingen mesterhjerne til for å skjønne at man må ha billett for å ta t-banen! Billetter får du kjøpt overalt i Oslo. Kjøp deg for guds skyld et flexikort - eller la vær å ta t-banen. Du oppfører deg tilsynelatende som en bortskjemt 6 åring!

Luskelars

05.nov.2006 kl.12:28

Det er ganske utrolig å se hva en kontrollør klarer å lire av seg på en feil hans eget selskap har ansvar for.

Dette er jo forhør han stilte spørsmål han faktisk ikke har rett til å stille uten å inneha politimyndighet og det har myndighetene hatt vett nok til å _ikke_ gi sporveisfolket.

Emma

05.nov.2006 kl.13:50

Vi hadde nok fått et godt velfungerende samfunn om alle skulle gjort som deg. Du hører tydeligvis ikke selv hvor idiotisk selvsentrert dette høres ut. Stakkars..
Et flexikort kan du ha i lommeboken (eller mister du den hele tiden??) og den går ikke ut på dato. Du høres ut som en prinsippfast type som er slitsom å omgåes..

05.nov.2006 kl.15:25

Stjeler du varer i butikken om det ikke er noen i kassa i det du skal betale (dårlig tid på vei til jobb, må ha lunch)?

05.nov.2006 kl.18:38

Med en timepris på 3000 burde det være levelig å miste et flekiskort i ny og ne. Din omtale av Oslo Sporveier er og blir patetisk. Foreslår at du bruker den skarpe pennen til noe nyttigere.

Betalende reisende

bunad

06.nov.2006 kl.10:26

Henrik... du oppfører deg som en drittunge. Du er ansvarlig for å ha billett når du tar t-banen. Dette burde du skjønne selv om du er bergenser.
Jeg har 1000 ganger mer respekt for kontrollørene på sporveien enn for deg. At du later som du har en timelønn på 3000 kroner gjør deg bare fullkomment patetisk.
Er så inderlig lei av alle som klager og sutrer over offentlige tjenester og påstår at alt er så mye bedre i det private næringsliv. Bare vent til neste gang du står og venter på en rørlegger som aldri kommer.
I den grad Sporveien sliter med manglende ressurser, er det snikere som deg som bidrar til det.
Skam deg, din sutrekopp. Du har det altfor godt. Folk i andre deler av verden skulle hørt hvordan du klager over ørsmå luxusproblemer. Kan du ikke bruke kreftene dine til noe positivt?

..................................

06.nov.2006 kl.10:56

Hvorfor skal en stakkars regionalpendler fra Bergen trenge å kjøpe seg ett forbasket flexikort da han kun tar banen av og til?????? Er det ikke vår rett som skattebetalere å stille noen få og simple krav til vårt kjære kommunale transportverk, og er det slik at vi skal straffes der de svikter? De av dere som er så ned-snedde i nøtta at dere ikke klarer å gjenkjenne en slik urettslighet kan umulig eie ryggrad av spesielt stor grad. Man skal rett og slett ikke trenge å finne i seg hva som helst!
Vrir meg i vrede av de av dere som eier skam til å hetse en som står opp for det han tror på og hva han mener også dere andre kunne trenge.

Stå på Henrik!!

Han Solo

06.nov.2006 kl.11:06

Hva er det du driver med H.Færevåg ?

Sniker på trikken gang etter gang og så bruker du din posisjon som kjendis og journalist for å slippe å betale bot.

Du skryter av å ta taxi hjem fra jobben ( i et merkelig forsøk på å forklare hvorfor du ikke vil kjøpe flexikort ) men å ta taxi til jobben det kan du tydeligvis ikke?

Du er tatt flere ganger nå. Først ble du tatt fordi du ikke hadde stemplet biletten din. Unnskyldningen var at du ikke ser bra nok til å lese det som står på biletten.

Det jeg lurer på er om du ikke VET at du ikke ser bra nok? Hadde du visst dette så hadde du vel spurt noen andre om hva som stod på biletten ?

Så ble du tatt igjen. Denne gangen fordi bilettautomaten ikke fungerte der du gikk på. Dette stemmer sikkert, men hadde du giddet å sette deg inn i saken så hadde du visst at du ville fått tilbake dine 900 kroner når det ble faslsått at automaten ikke fungerte.
Ingen grunn til å krangele mao.

At du krydrer din kritikk med rasistiske tendenser gjør det hele bare verre.

Og hva skjer så ? Jo, du blir tatt for tredje gang. Nok en gang fordi bilettautomaten ikke fungerte. Siden sist gang så har du fått en rekke gode råd om hva du burde gjøre :
-Gå til jobben.
-Ta taxi.
-Gå til neste T-bane stasjon ( Det er 5 minutter å gå - nedover ! )
-Gå til nærmeste bussstasjon.
-Kjøp flexikort.
-Kjøp noen enkelt-biletter på forhånd som du kan bruke når automaten ikke fungerer.
-Aksepter forelegget og få det igjen senere.

Man hva gjør du ? Du går på T-banen UTEN å ha betalt. Nok en gang.

Det er grunn til å tro at du utnytter systemet.

Er det virkelig slik at automaten KUN har vært i ustand to ganger og at du begge gangene har blitt utsatt for kontroll ?

Det er vel tvilsomt. Sannheten er nok heller at du har kjørt en rekke gratisturer fordi automaten ikke har fungeret eller fordi du har bestemt deg for å påstå at automaten ikke har fungert. Og hjelper ikke det så kan du jo bruke din posisjon til å lage så mye bråk at du til slutt slipper å betale.

Tre lange innlegg hvor du sprer din eder og galle utover Oslo sporveier fordi du tre ganger ( sannsynligvis mange flere ) har unnlatt å betale.

Når du ikke betaler bilett Færevåg, så er det alle vi andre som må betale den for deg.

Men det synes vel du bare er morsomt?

06.nov.2006 kl.11:14

Færevåg skrev :

"For - jeg har i ettertid sjekket opp i saken. Maskinen på Gråkammen virket ikke i hele forrige uke heller og den virket ikke i går eller i dag. Det betyr at den minst har vært ute av drift i ni dager uten at "personen" hun ringte til visste noe."

Dette betyr at du har reist gratis på T-banen mange ganger ( alle de dagene det ikke har vært kontroll ). Hvis bilettautomaten på Gråkammen til stadighet er ute av drift, og du da går på T-banen uten å ha betalt, så tjener du på dette ( blir du tatt i kontroll så får du dine 900 kroner tilbake når det er fastslått at automaten ikke virket ).

Så hva er det du klager på egentlig ?
At kontrolørene ikke tror på deg?

06.nov.2006 kl.11:15

Se for dere følgende eksempel:
Du kommer kjørende bortover veien, en bom skimtes i det fjerne, du nærmer deg, med en 20kroning i hånden klar til å bidra til utvikling av ett forbedret veinett. Så kommer du opp til luken, klar til å overlevere,men så oppdager du at på vinduet står det: tilbake om 10min. Du skal på jobb og veien står fri framfor deg.. Ikke kom her og si at du ikke hadde kjørt...

07.nov.2006 kl.10:36

dust

Skriv en ny kommentar

hits