Solkongene på Flesland

Solkongene på Flesland

Er storheten gått til hodet på folkene på Flesland når de nå skal innføre skattlegging av drosjekunder. Skattlegging av norske borgere skal skje gjennom stortingsvedtak. Regjeringen, ved samferdselsministeren, eier Avinor som eier Flesland. Nå vil Avinor lokalt pålegge drosjer å betale fem kroner for hver kunde de plukker opp på Flesland.
Vi har stor forståelse for at en organisasjon som gir enkelte arbeidsgrupper 200 000 i lønnstillegg årlig for at de ikke skal lage bråk (flygeledere), har behov for mer penger. Men det er helt uhørt å pushe sin egen udugelighet over på deler av befolkningen. I dette tilfellet drosjesjåfører som selvsagt i sin tur vil føre dem over på kundene sine.

Dette bør verken vi eller drosjenæringen gå med på. Fra før blir vi flådd i parkeringshusene. Å sette bilene fra seg i gåavstand fra flyplassen koster nesten like mye som en hotellseng andre steder i byen.

Bergen Lufthavn Flesland er en av tre eller fire flyplasser i Norge som går med overskudd. Den går til og med med stort overskudd. Dette overskuddet brukes til å subsidiere små og dyre flyplasser i utkant-Norge. I alt finnes det 45 flyplasser i Norge som eies og drives av Avinor. De opprettholder alle virksomheten gjennom å flå flyvende bergensere. Det er nå så tett med flyplasser i Sogn og Fjordane f.eks, at det er nesten raskere å kjøre mellom flyplassene enn å fly mellom dem.

For at politikerne skal slippe å foreta fornuftige, men upopulære nedskjæringer fortsetter de bare å melke oss. Vi sier jo aldri nei.

Denne gangen bør vi gjøre det. Drosjene kan bare nekte å kjøre til Flesland og sette oss av og plukke oss opp ved Statoilstasjonen en kilometer fra.  Så ville vi fort fått se hvor lenge solkongene hadde kunnet sitte på tronene sine med en flyplass ingen ønsket å reise til eller fra og der klagene haglet.
Drosjenæringen er en viktig forutsetning for at infrastrukturen rundt en flyplass fungerer.

For flyplassen er det også viktig å ha en ledelse som skjønner at de er til for kundene og ikke omvendt.

9 kommentarer

Pluto

10.jul.2006 kl.16:39

Henrik har rett. Avgiftsmelkingen og mafiatyranniet pågår fordi vi har seigmenn (og damer) til å styre.

Stackridge

10.jul.2006 kl.23:40

Flåing og melking her og der. Skulle selv gjerne sett at man melket mer co2-avgift av flypassasjerene. Avgiften på flybensin er kun en brøkdel av hva de kjære bilistene dine må betale Henrik. Dette selv om utslipp oppe i lufta er tre ganger skadeligere enn utslipp på bakken. På utenriksflygninger er det ingen avgift i det hele. Dette svekker konkurranseevnen til mer miljøvennlige transportmiddel som jernbanen (...eller privatbilen for den saks skyld! )
Taxifemmeren på bakken skal vi uansett stå i. Flybussen er jo også et alternativ om man er bekymret for økonomien....?

Pluto

11.jul.2006 kl.03:48

Jernbanen er ikke miljøvennlig når den må subsidieres med astronomiske beløp, dvs at jernbanen melker ressurser fra andre kilder.

Men det kan jo være at jernbanen gir venstreradikale en miljørus. Forresten, får venstreradikale stipendet, trygden eller forskningsmidlene utbetalt i 5-kronere....?

Taxisjåfør

11.jul.2006 kl.03:54

Helt enig med Henrik.
Ikke nok med at de har tenkt å ta seg betalt for at taxiene skal kunne stå oppstilt, de har også tenkt (kanskje ikke tenkt så veldig mye..) å fjerne "depotet", eller deler av det, der drosjene står oppstilt for å vente på tur. (Ny plen eller uterestaurant for det nye hotellet kanskje.. ? Money rules)

Dette vil føre til at det blir plass til 30-50 færre drosjer, og at mange da vil kjøre tomme til byen igjen, som igjen vil føre til at man mye oftere vil få mangel på drosjer på Flesland.

Ordningen i dag fungerer bra, så jeg ser ingen grunn til å endre på den, en "avgift" vil sørge for at taxiene vil slippe kundene av på av/pålessingsplassen for vanlige folk, og når de er ledig igjen, vil de stille seg inn igjen her, eller i Lilandsveien (som er lite trafikkert) ved utkjøringen fra Flesland.. for dette kommer man ikke til å finne seg i.

Ser at de sammenligner med Flybussen, men det blir jo litt annerledes med subsidiering, sponsing, og whatnot.. Taxiselskapene er private selskaper i motsetning til Gaia, Gaia som har kjørt et veldig tight løp med SAS/Braathens i alle år.
Som om ikke taxier betaler nok i skatter/avgifter/autopass/etc. etc. fra før av ?

Fremtidsscenario:

* Autopass er obligatorisk på alle garasjer og parkeringsplasser, starter man bilen må man betale oppstartsavgift.
* Autopass hver 100 meter, et lite beløp for hver passering, men dyrt for de som kjører mye.
* Avgift trekkes automatisk fra Autopass hvis du parkerer på jernbaner, flyplasser, busstasjoner, ferge/båtleier, eid av Avinor, SAS, NSB, Gaia, HSD, stat, kommune eller lignende.
Kjører du bestemor til flyplassen, kreves det inn "avleveringsavgift" for å slippe besta av.
* Laserbokser blir koblet opp mot Autopass. Kjører du for fort kommer regningen på Autopass regningen din, kjører du uten bilbelte trekkes det automatisk fra Autopasskontoen din, det samme skjer hvis du mangler et lys, snakker i mobilen mens du kjører, eller fikler med GPS'en.

Velkommen til fremtiden!
Håper ikke at jeg ga noen gode ideer nå..

PS: Du kommer tur/retur Flesland-Sentrum med taxi for samme prisen som Avinor skal ha for at du skal få stå en uke i parkeringshuset deres, eller skal jeg kanskje si "pengebingen" deres.. ?

Henrik Færevåg

11.jul.2006 kl.07:59

Takk for kommentarer på den nye bloggen som endelig er oppe. SEtter stor pris på det og kommer til å lese/kommentere jevnlig.
Til Stackridge: Jeg er ikke uenig med deg at vi bør skattlegge bruk av miljøfiendtlig adferd, men da skal vi ikke legge byrden på taxinæringen og da bør gevinsten gå til felles bekjempelse av miljøødeleggelse, ikke til å betale dårlige lønnsoppgjør til flygeledere, sett fra arbeidsgiversiden.

Til Taxisjåfør

jeg tror du har helt rett når det gjelder fremtiden og du trenger ikke være redd for å ha satt noen på gode ideer. De har allerede tenkt på det.

Henrik Færevåg

11.jul.2006 kl.08:02

Beklager Stackridge. Mente skattlegging av miljøfiendtlig adferd. Jeg har nå hentet brillene mine:-)

Stackridge

11.jul.2006 kl.09:57

Til Henrik: Joda, er helt enig med det siste du sa der! Godt sagt!

Til Pluto: Nå har nettopp Høyres Øyvind Halleraker gått i bresjen for en høyhastighetsbanering i Sør-Norge. Du vil vel ikke anklage ham for å være ute etter en venstreradikal miljørus?

Pluto

12.jul.2006 kl.00:25

Til Stackridge:

Selvfølgelig! Vi snakker om Kebab-Høire, et parti som i sin dreining mot venstre har krympet til et miniparti. Og verre skal det bli innen 10-15 år. Det lover jeg deg.

Taxisjåfør

12.jul.2006 kl.00:41

Er visst noen som har lest inlegget mitt:

www.bt.no/trafikk/article281977.ece

Er nok bare begynnelsen dette..

Skriv en ny kommentar

hits