Trafikkpolitiet - vår øverste myndighet

Du stiller ved urnene annet hvert år og tror du velger hvem som skal bestemme over livet ditt. Men som vi har vist i to artikler igår og i dag, har ikke politikerne ett ord de skulle ha sagt mot Trafikketaten ved Hordaland Politisdistrikt.
Politikerne bestemmer at vi skal ha mest mulig miljøvennlig transport og legger til rette for el-bil kjøring. Politiet svarer med å bøtelegge el-biler som oppfører seg som kollektivkjøretøy.

Politikerne bestemmer at de gjorde noe dumt da de laget ny to-felts vei til Flesland og stengte det ene. De vil nå gjøre sambruksfelt av det ene. Men trafikketaten frykter at de kan komme til å bøtelegge tomme busser fordi de ikke har tre mennesker i bussen og sender vedtaket ut på ørkesløs vandring som inkluderer justisdepartement og høringsrunder for å få lovtekstendring.

Det er ikke til å tro at den slags forakt og arroganse for folks daglige problemer skal få råde.

Det er like eventyrlig tåpelig som at Vegvesenet med politikerne velsignesle får lov å definere sambruksfeltet til Flesland som 3+, ikke 2+. Tellingenr har vist at 20 prosent av bilene på strekningen har 2+ , altså to eller flere i bilen, i bilen. Nesten ingen har 3+ i dag. Likevel bestemmer en seg for 3+ fordi hensynet til kollektivtrafikken går foran hensynet til den enkelte borger. Men 3+ er muligens bedre enn ingenting og for arbeidstagerne på Kokstad er det kanskje gjennomførbart å gå sammen om tre og tre og kjøre til jobben. For hver trio som samles i en bil forsvinner to fra trafikkbildet.

Det finnes ingen forskning som viser at 3+ hjelper noe som helst. Bilorganisasjoner som NAF raser mot tiltaket fordi det er verdiløst. Igjen er det aktiv manipulasjon fra enkeltmennesker - i dette tilfellet vegsjefen i region vest - som gjør at meg og deg får en idiotisk hverdag.

Men oppe i regionkontoret i Leikanger er det kanskje ingen bilkø, der kan de kjøre fra hjemmet til arbeidsplassen i sine bensinslukende SUV'er uten at noen bryr seg.

Én kommentar

Roy

21.nov.2007 kl.14:30

Her tar du feil gitt.....nå vet jeg da ikke hvor mange som jobber på kokstad men det er maaaaange om man hadde kjørt 3+ så hadde jo det vært mye mindre køer da og man hadde kommet seg til og fra kokstad uten de lange køene. Om det er 10 biler som kjører 3+ så vil det si at det er 20 biler vekke dvs igjen at det er 20 biler mindre i kø og atpåtill så er det 20 biler som ikke forurenser......så neste gang du lirer av det slikt så bør du regne ut hvor mye man faktisk sparer ved å kjøre3+. Må og huske på at kokstad område har det alltid vært kø, så jeg synes at bedriftene der oppe bør kreve at man kjører sammen slik at man får vekk de lange køene

Skriv en ny kommentar

hits