Bergen må bli bilfri

I dag kom jeg for sent igjen. Til en relativt viktig legetime denne gangen. Jeg satt på en buss fra suburbia og bante, mens rutetiden på en halv, ble til en hel time.

I Bergen har vi gjennom flere tiår vært styrt av politikere uten visjoner, bare med gyngehester de rir på hele dagen. (Det gir dem noe å gjøre, men vi kommer oss ikke fremover) Selvfølgelig kan vi skylde på gjerrige sentrale politikere og nasjonale transportplaner, men stort sett handler kommunikasjonsproblemene i Bergen om evneveike politikere og ett digert feilslått prosjekt som ikke løser problemene, men som binder opp midlene. (Bybanen)

Politikernes analyse av Bergens veiproblem med mine kommentarer bak.:

Påstand 1:  Det er for mange biler på veiene

Svar: Feil. Det riktige er: Det er for mange biler med kun ett menneske ombord i Bergen i rushtiden.

Løsning: Gjør ett felt på innfartsårene til flerbruksfelt (kollektiv og 3+) Dette feltet har forkjørsrett alltid og det andre blir til og med stengt og brukt som avlastning for det første, om det skulle skje en hindring (havari) i dette.

Dette vil medføre at det vil være et mareritt å kjøre til Bergen alene i bilen i rushtiden. Ved å kjøre sammen vil biler forsvinne fra veiene. Alle som tenker litt sosialt og miljømessig vil få det fint.

Påstand 2. Får vi bygget en trikk (bybane med gjennomsnittsfart 27,5 km) til Nesttun vil alt ordne seg.

Svar: Feil igjen. Bybanen vil ikke løse noe. Tvert i mot vil den gjøre busstilbudet dårligere og den vil ligge i veien for en tidsmessig bane som vi på sikt kunne ha fått bygget når teknologien for fleksiløsninger og automasjon er på plass.

Løsning: Mye kan reddes med storstilt satsing på båter a la "Beinveien" til Askøy. Et slikt nett kunne bundet Bergensregionen sammen fra Nordhordland, Sotra og Askøy i tillegg til  Flesland og Hjellestad. Vi burde også lagt til rette for boligbygging langs disse punktene og tatt konsekvensen av at den fremtidige Bergen er en skjærgårdsby der verdiskapningen foregår på Mongstad, Agotnes og i Austevoll, ikke i Jonsvollsgaten.  Vi ville fått et nettverk som virkelig ville fått turister og andre utenforstående til å beundre Bergen.

Og det beste av alt. Noen har allerede lagt ned skinnene for oss.



Påstand 3: Bergen Sentrum kveldes av biler

Svar: Bare tull. Det er ikke flere biler i byen i dag enn på 70 tallet, men trafikkmønsteret er laget for å skape kaos, ikke for å hjelpe folk fram.

Løsning: Bergen sentrum er en middeladerby der det aldri har vært meningen at det skulle gå biler. Det burde det heller ikke gjøre. Bergen innenfor indre bompengering, burde være bilfri. Det betyr bilfri i betydningen at beboerne heller ikke kan ha biler ved husene sine. Kun vareleveranser og shuttlebusser hvert femte minutt fra matepunkt utenfor ringen, ville ferdes i gatene. Her ville også byens beboere måtte ha bilene sine, ved matepunktene. Storstilt tilrettelegging og satsing på sykkelstier, løperhjul, rollerblades, div. el-kjøretøy og andre utslippsfrie måter å bevege seg på. Husk sykkelheiser i tunge motbakker.

Påstand 4: Dette blir for dyrt for det offentlige
Svar: Vrøvl. I andre byer i Europa er kollektivtrafikken subsidiert med opp til 80 prosent for å få byen til å fungere. Her bruker det offentlige nesten ingenting. Sannheten er at politikerne er livredde for å miste bompengeavgiften som ikke lenger ville komme om det ikke gikk biler inn til Bergen.
Løsning: Alle må kjøpe et månedskort til 400/200 kr måneden som gir fri adgang på alle kommunikasjonsmidler. Det ville finansiert alt vi har skissert her, bortestt fra byggekostnader for omkjøringsveier, kaier,   parkeringsanlegg og terminaler ved matepunkt. Og tiltak for sykler etc. Da ville også sytepavene som bor i byen være med på å betale gildet slik at ikke alt falt på de som er tvunget til å pendle med bil.

Påstand 5: Bergensere er lite villige til miljøinnsats.

Svar: Tøv fra ende til annen. Bergenserne er så kry av byen sin at de ville gjøre hva som helst for å få den til å fungere optimalt og gjerne se innovativt på måten å flytte seg rundt på. Men da må det bygges funksjonelle alternative systemer med frekvens og kvalitet.

Løsning: Ingen ville hatt ondt av at Bergen ble bilfri innenfor bomringen. Tvert i mot. Med utvidede shuttleløsninger a la Gratisbussen ville det fungert utmerket. Tungtrafikk i sør-nord aksen måtte enten går over Arna eller Askøy. Hvor som helst bare ikke gjennom Bergen Sentrum - Nygårdstangen - som i dag.

Se det, det er jo ikke vanskelig dette. Så lenge en holder politikeres smågnåling og kjekling ute av det. Ingen såre ekspropriasjoner, ingen dårlige trikkeløsninger som ikke virker, ingen skinner.

PS. Et vintertak over Torgalmenningen, Strandgaten og Ole Bulls Plass ville heller ikke skadet..
 

6 kommentarer

Roy

08.feb.2008 kl.15:50

Hva skal du med vintertak når du ikke vil slippe inn biler. Er jo ikke så mye folk igjen i sentrum da.

jon

08.feb.2008 kl.16:46

Bilene bør vekk fra Bergen, men det kommer ikke til å skje på veldig lenge. Politikerne er blitt alt for glade for avgiftene bilistene legger igjen...

Erkebergenser

08.feb.2008 kl.16:51

Noe av dette er utmerket og noe er elendig. Det som er ille er at du neglisjerer hvilke energibærere som brukes. Hurtigbåter er ekstremt energikrevende - vel og merke mht fossilt brennstoff. Bybane er ikke så energikrevende - og er ikke avhengig av fossilt brennstof. Det gjør den til en vinner, uansett om du er sur.
Fremtiden er ikke spedt bosetting. Fremtiden er fortetting. Folk vil bo i byen fordi de vil bo i en by! Derfor vil flere til sentrum og flere vil bo langs bybanen

Bengt G. Danielsen

09.feb.2008 kl.00:44

Mye fornuftig, men.... glem ikke at bilistene stenges ute fra det veinettet de - og bare de - har betalt for.
Bilhold utgjør en skrekkelig stor del av familiens utgifter. Dersom bil og bilhold var billigere ville det ikke være så farlig å la bilen stå fra tid til annen. Men når bilhold utgjør så mye av familienes utgifter blir regnestykket enda dårligere om bilen ikke brukes. Det skjønner ikke myndighetene.

Paddy Hansen

13.feb.2008 kl.01:11

Båtnettverk! Yes, det hadde hjulpet mye. Se på f.eks. Sydney. Circular Key fungerer som rene bussterminalen for ferger. Faste fergeruter til Knarvik, Austevoll, Hjellestad, Salhus etc. etc. Og med ditto biloppstillingsplasser ved kaiene. Og GLEM den patetiske bybanen.

Lars

10.mar.2008 kl.00:43

så registrerer jeg den gode kildekritikken. jeg får følelsen: tenk på ett tall, så kan jeg finne på noe det kan bety

Skriv en ny kommentar

hits