Hvorfor bli drosjesjåfør?

- Du skal være snill med drosjesjåførene, sier min gode venn når jeg forteller om mitt sinne etter nok et møte med en drosjekusk i Bergen uten et serviceinntilt gen i hele kroppen.

Jeg kommer drassende på over 30 kilo i varmen og ser meg rundt for å prøve å finne ut hvem av de fem drosjene ved Busstasjonen som har vært så uheldig i dag at han må kjøre meg til Flesland.
 I hvert fall ser det ut som om de mener det er ren utur. De fem sjåførene står og snakker saammen uten å ense meg.

Jeg spør om det er noen sin tur til å kjøre og får et enda frekkere svar tilbake.

- Her er det så mange klare til å kjøre at det er den reneste velstand. Fremdeles ikke en mine til å gå i retning en av bilene. Jeg blir stående som en idiot, fullstendig rådvill og det koker. Det er varmt og jeg har liten tid. Det er derfor jeg bestemmer meg for det fremkomstmiddelet som på alle kriterier taper mot konkurrenten, flybussen. Flybussen vet jeg når går. Drosjene går når det er biler inne og sjåførene finner det for godt å kjøre. Flybussen bruker omtrent like lang tid som drosjene. Flybussens sjåfører er hyggelige. De kommer ut og hjelper deg med bagasjen. De forteller på til dels ubehjelpelig sjarmerende engelsk at the next stop is Bus Station and that the Rail Way Station and Hotel Terminus is "by the side of it".

Endelig river en av sjåførenene seg vekk fra det han holdt på med sammen med noen andre sjåfører. Han peker i retning bilen og åpner bakdøren før han går for å sette seg. Ikke en mine til å hjelpe med koffertene. Jeg lemper min bagasje inn og setter meg inn.

Vel fremme vil han ha 351 kroner. Også her vinner Flybussen med sine 80 kroner. Du kan altså reise over fire ganger med bussen for en drosjetur på den samme strekningen. For pokker, flyturen til Oslo koster av og til mindre enn drosjeturen til Flesland.

Jeg betaler med kort. Jeg kjenner ingen utenom narkolangere som går med penger på seg i dag.

- Virker ikke, sier han mutt. Det er noe galt med kortet dit.

- Det er det ikke. Det virket for et kvarter siden hos Narvesen, det virket i går og det virker i morgen. Det er noe galt med leseren din fordi dette skjer hver gang jeg blir tvunget til å ta taxi, noe jeg gjør flere ganger hver uke. Og hver uke klarer ikke leseren i bergenske taxier å lese kortet.

Kortet ditt virker ikke, gjentar han. - Har du kontanter eller annet kort?

-Nei, lyger jeg. For jeg har et annet kort som er mitt eget - ikke firmaets sitt - men å bruke det setter i gang et byråkarti med avregninger og refusjon, noe som fordrer oppfølging og som regel ender opp med at jeg betaler regningen selv.

-Ja, jeg må ha penger, står sjåføren på sitt.

-Ja, men da må du få deg en leser som virker. Jeg er i det litt vanskelige hjørnet. Lurer på hvorfor.

Han hisser seg opp og det nærmer seg avgang inne i hallen. Jeg kryper til korset og gir ham mitt private kort. Jeg tapte igjen.

Jeg bruker taxi altfor mye på grunn av det ikke finnes parkering i byen.
Noen hederlige hyggelige unntak finnes, men altfor ofte treffer jeg på drosjesjåfører som ser ut som om de mener de gjør meg en kjempetjeneste ved å kjøre meg dit jeg vil, og ikke omvendt.

Kjære drosjesjåfør. Hvis du sitter på ræven hele dagen på holdeplassen også når du ser en som vifter og skriker etter drosje 50 meter unna, hvorfor må han løpe de siste 50 metrene opp bakken til der du befinner deg, før du gidder å reagere. Er det en morbid intern lek for å se hvor mange hjerteinfarkt en klarer å fremprovosere?
Og kjære ubrukelige drosjesjåfør - dere andre får ha meg unnskyldt - hvis du ikke har ett eneste serviceinnstilt gen i hele kroppen, hvorfor kjører du ikke gravemaskin i stedet
- Du skal være snill med drosjesjåførene, sier min venn.- Tenk på hvilken dag han sikkert har hatt. Kanskje han nettopp har kjørt rundt på tullinger som deg som klager på alt mulig og forsurer dagen hans. Du skulle prøve å være litt hyggelig så ville alt bli bedre.

Ideen er god den. Men hos meg går det faktisk andre veien. Jeg blir smørblid ved bare antydning til serviceinnstilling.
Helt til kortleseren igjen svikter og sjåføren sier:
Kortet ditt virker ikke! Jeg må ha penger.

7 kommentarer

Guglen

09.jun.2008 kl.12:12

Kjenner meg veldig igjen i din beskrivelse! Dette gjelder ikke minst for kortleseren.. Den har aldri fungert når jeg skal betale, og det er til tross for at kortet er helt nytt. Det var en sjåfør som "innrømmet" for et par år siden at det var svakheter med kortleseren, men i har ikke truffet en eneste sjåfør som har støttet dette i etterkant. Jeg får alltid beskjed om at det er mitt kort og dermed min feil at det ikke virker.

Langtidsparkeringen er helt konge for dem som er borte i opptil 5 døgn

09.jun.2008 kl.14:16

Jævla drosjesåfører. Ikke nok med at kortleserene er ræva. Kommer du på holdeplassen (Flesland)får du pine meg ikke engang velge hvilke drosje du ønsker før det oppstår rabbalder blant sjåfører og uvitene charter turister. Før du vet ord av det blir du og din lille weekend koffert plassert helt alene bakerst i en skraglete Ford Transit med 16 buss seter. Og når du har kommet frem etter og ha blitt kastet frem og tilbake skal de ha minst 400,- kroner(til Laksevåg).

Jepp

09.jun.2008 kl.19:20

Er spesiellt kort med med chip på fronten som ikke virker har jeg merket meg.
Dette bør taxinæringen rydde opp, kan jo ikke være verre enn å kjøre en software oppdatering på kortleserene...

PP

09.jun.2008 kl.21:53

Kanskje han ikke likte deg..

Drosj E. Sjåfør

10.jun.2008 kl.00:12

Er ikke så lett å være drosjesjåfør heller skal jeg si deg.

Når jeg står på Bystasjonen, hvor det er plass til 8-10 biler, er det ikke alltid like lett å vite hvem som er foran deg i køen.. (noen får dataturer og forsvinner) det var antagelig det drosjesjåførene på holdeplassen diskuterte.. (Er jeg først? Nei, han er først...)

Og det er ikke noe gøy å få en tur til Haukeland etter å ha stått der en halv time eller mer, bare fordi en småsleip eller halvsøvning kollega "snek" seg i køen da en kunde ropte "Flesland", turer enhver drosjesjåfør er sjeleglad for å få, Flesland utgjør store deler av lønningsposen min.

En annen ting; det passerer hundrevis av mennesker forbi holdeplassen på Bystasj. i timen, og å finne ut hvem som skal ha taxi og hvem som bare liker øyekontakt og synet av Mercedeser, er ofte en prestasjon i seg selv.. jeg har mang en gang fått dumme blikk og sure grynt etter setningen "Vil du ha taxi eller?"..

At sjåføren er sur og ikke hjelper med bagasjen skal selvsagt ikke skje, og ALLE taxier skal ha fungerende kortterminaler, derfor skal helst kortet leveres FØR TUREN STARTER, for å unngå slikt, da er du fri til å finne en annen bil, vil du selv velge bil er du selvsagt fri til det. (Hvis kunde ikke har noen preferanse, følger man køsystemet)

90-95% av kollegaene mine er hyggelige, de siste 5-10% prosentene gir oss andre et dårlig rykte, men dette er langt i fra unikt i taxibransjen, fins nok drittsekker i alle bransjer.. bare synd at det er drittsekkene som blir husket og skrevet om, de hyggelige går dessverre i glemmeboka.. jeg prøver å være hyggelig og serviceinnstilt hver dag, men forventer ikke å komme i avisen med det første.

Angående flybussen:
Flybussen 80 kroner, Norgestaxi flytaxi 295 kroner, stemmer det.. men i en Norgestaxi kan du få opptil 4 personer for 295, i Flybussen koster 4 personer 320 kroner.. og taxiene kjører deg der DU VIL, Flybussen gidder ikke svippe deg/dere rundt i byn for å plukke opp/slippe av kompiser/kollegaer.. fleksibilitet!

Taxi er muligens ikke billig, men lønnen til en sjåfør er så dårlig at flere hundre sjåfører slutter årlig, selv har jeg søkt på skole til høsten.
En full tank med bensin/diesel er nå 150-200 kroner dyrere enn for bare et par år siden, mange taxiere fyller full tank nesten hver dag hele året, you do the math.. takstene er nesten de samme.

At flybussen og taxi bruker ca. like lang tid er temmelig feil.
I følge Flybussen.no bruker den 45 min fra sentrum til Flesland, ofte mer siden den ikke kan omgå kø eller ulykker på samme måte som en taxi, antagelig ofte opp mot en time.
Jeg bruker 18-22 minutter fra sentrum-Flesland, max. 30-35 i rushtid, men som regel alltid rundt 20 minutter.. det finnes mange snarveier.

Til slutt et lite tips: Finner du en sjåfør du er fornøyd med, spør gjerne etter nummeret hans, selv har jeg mange fornøyde kunder som ringer rett i bilen og avtaler tur direkte med meg, helst minst 30-60 min. i forveien.

Typete

10.jun.2008 kl.08:54

Dette hadde nok gått bedre dersom du fremdeles hadde hatt bart. Den gang var det ingen som en gang tenkte på å ta deg alvorlig. Nå derimot, tror folk at du er noenlunde oppegående. De gir deg en sjanse, for så å bli voldsomt skuffet.
Nei, få barten tilbake, Henrik. En blogg av denne kvalitet fordrer en forfatter med bart. Ingen ler av en klovn uten klovnenese.

Elisa

28.jun.2008 kl.14:15

Selv er jeg en kvinnelig drosjesjåfør og må si at jeg er ganske lei av at sterke menn bare setter ned den blytunge kofferten og tar det som en selvfølge at vi skal bære kofferten i bagasjerommet. Vi er ikke bærere men sjåfører, har ikke noe imot og hjelpe mennesker som trenger det slik som eldre og syke men store friske menn, ærlig talt sier jeg bare. BÆR KOFFERTEN SELV!!!

Skriv en ny kommentar

hits