Hvis det virker - legg det ned

gratisbuss


Som sild i tønne. Slik står de på det jeg vil kalle politikerne i Bergens mest vellykkede miljøtiltak - gratisbussen.
Gratisbussen som trafikkerer strekningen Bystasjonen - Nøstet over Bryggen, og dermed bringer de fem store parkeringsanleggene, Bystasjonen, Klostergarasjen, Nøstet, Rosenkrantz og Grieghallen sammen med resten av sentrum, er en formidabel suksess. Det ser en ikke bare på brukerantallet. Å forflytte seg i Bergen by er et mareritt hvis du kjører bil og enda verre hvis du går i en by med 240 regndager eller hva det er vi har i løpet av et år. En tur med gratisbussen i øsende pøs forteller at dette er det nest beste etter å bygge tak over byen.
Nøkkelen til gratisbussens suksess er ikke at den er gratis, selv om det nok hjelper. Det viktigste er frekvensen.
Kommunalråd Lisbeth Iversen forteller meg at de ser på bussen som et rullende fortau og at de gjerne ser den utvidet til å gå rundt Møhlenpris og også gjøre den delen av byen tilgjengelig.

Det rimer lite med det som skjer om en uke. Da legges tilbudet ned. Onsdag 18. juni kan bli siste gangen på lenge at bussen kjører. Dette skyldes en krangel mellom Tide og Bergen Kommune. Tide vil ha mer penger for å drive bussen. Kommunen vil ikke betale og er forbannet på staten som hittil har delfinansiert gratisbussen gjennom såkalte belønningspenger for å ha satset på kollektivtrafikk. Belønningspenger som nå er tørket vekk.

Sannheten er at staten gir blanke i Bergen fordi vi har ubrukelige politikere på Stortinget og en i regjeringen som ikke klarer å få sentralmakten til å skjønne at nasjonen har et visst ansvar for at komminikasjonen fungerer i Norges nest største by. Jeg bor litt i begge byer og ser det hver gang jeg går på T-banen at her er det forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker. Suset du hører når du går ut på Karl Johan er suset av penger fra distriktene som blir støvsugd inn i hovedstaden for å pynte på dette miserable misfosteret av en by med signalbygg på rekke og rad, mens SUV'ene uforstyrret får trille fra Sandvika og inn. Byen kan sminke seg hvor mye den vil. Sannheten er at dersom landet Norge trengte å sette et klyster, vet jeg hvor jeg ville plassert slangen.

Med det utbygde T-bane-nettet burde det ikke være lov for Oslo-folk å ha bil innenfor Ring 2. Så favoriserte er de. I stedet er det pendlerne på Sotra, Os og Nordhordland som må bære miljøbyrdene slik at Kristin Halvorsen kan vandre rundt på Grünerløkka og sole seg i sin egen prektighet når bensinen koster 18 kroner literen.

Med milliardene som skal spyttes inn i Oslo-gryta skjønner en fort at skarve seks millioner til Bergen for å opprettholde et glimrende tiltak som faktisk får byen til å fungere betraktelig bedre, er for mye å be om.

Den videre gangen er at en prøver å bli enige med Tide om en mellomløsning, mens politikerne legger selve driften av gratisbussen ut på anbud slik at hvem som helst kan by på kjøringen. Rundt 12 millioner kan den villige kontraktør regne med å få ut for å kjøre busser med ti minutters mellomrom rundt i sentrumsgatene pluss Møhlenpris i Bergen.

4 kommentarer

Morten

10.jun.2008 kl.11:49

Helt enig Henrik.
No e det på tide med opprør og at vi stenger pengekranen mot øst.
Lenge leve republikken Bergen.

Maria

10.jun.2008 kl.12:23

Henrik hadde du vært politiker for Bergen hadde jeg ikke bekymret meg noe for byens framtid. Hva er det neste - at de legger ned leddbussen?

Ole

10.jun.2008 kl.16:04

Det er grunn til å lure om regjeringen vet at Norge består av mer enn bossplassen Oslo. Dersom det er saker som ikke fanges opp av Oslopressen, så ignoreres de helt. Få Oslo ut av Norge.

Olav

12.jun.2008 kl.14:55

Så en krangel mellom Tide og Bergen kommune blir altså Oslo sin skyld?

Skriv en ny kommentar

hits