60 kroner i avgift for å handle mat?

Det bør nå koste penger å parkere på kjøpesentrene.
Dette mener en advokat Helge Skaaraas som har levert et bestilt verk til miljødepartementet. Rapporten konkluderer med at vi som handler på kjøpesentre må betale for parkeringen.
Dette skal tvinge late, dumme nordmenn til å bruke bilen mindre.
Dette skal hjelpe sentrumsbutikkene som i dag dør ut fordi folk heller kjører til kjøpesentrene med gratis parkering og handler. Hevdes det.
Innført fra i morgen
La oss leke oss litt med tanken. Dette blir innført i morgen. Hva vil skje?
Det første og viktigste som vil skje er at kjøpesentereierne blir styrtrike ettersom det er de som får inntektene inntil staten skjønner hvor dumt dette er og eksproprierer parkeringsplassene. Vi bor tross alt i den siste kommuniststaten. Kjapp hoderegning viser at ved å ta inn kun ti kroner pr.bil pr dag så vil kjøpesentereierne ha fått en gave fra himmelen i størrelseorden det de mistet da automatene forsvant. Av dette vil staten selvsagt få sin del i skatt. Og - ja - det er vi som skal betale dette.
Finnes det en skjult agenda?
Etter kort tid vil folk handle som om ingenting var skjedd, tror jeg. Vi vil venne oss til det som vi gjør med bensin til 15 kroner, røyk til 100 kroner pakken, halvlitre til 100 kroner glasset.
Det blir bare litt mindre hyggelig å være menneske ettersom vi får nok en ting å irritere oss over og det er jo det vi har dagens regime til.
Det som skremmer og irriterer meg mest med dette forslaget er den totale mangelen på kunnskap det viser om hvordan landet vårt fungerer. Hvem er disse menneskene i  departementene og byråkratsirklene rundt dem som er så tilsynelatende fundamentalt uvitende? Eller er det slik at de har andre skjulte agendaer?
Distrikts-Norge knebles
Jeg bor 28 km fra sentrum i Norges nest største by. Vi snakker altså ikke om Værøy og Røst.
Jeg bor åtte km fra nærmeste store kjøpesenter. Jeg bor tre km fra nærmeste senter med butikker som er min de facto nærbutikk. Jeg bor 1.2 km fra nærmeste busstopp. Det går buss dit annen hver time  utenom rushtid og ingen etter klokken 20.00 På hvilken måte er en slik avgift egnet til å spare miljøet i mitt og alle andre som bor utenfor T-banen i Oslo sitt tilfelle?
Kommer jeg til å handle mindre? Jeg må ha mat. Er det meningen at jeg i stedet for å kjøre tre km til nærbutikksenteret eller åtte km til kjøpesenteret bør kjøre 28 km til sentrum for å handle. Er det en besparelse for miljøet? 
Skal alle bo i høyblokk med heis over T-banen?
Eller er det slik at at jeg som bor slik og alle de som bor enda mer usentralt ,må flytte? Er det slik at det er det norske livsmønsteret slik ved kjenner det som plutselig er satt på agendaen. I så fall hadde det vært fint om noen ga oss beskjed om det, i klartekst slik at vi kan si hva vi mener om det ved neste valg. Det er ikke rart Åslaug Haga får høyt blodtrykk. Skal vi alle bo i høyblokker med heis, over en T-banestasjon i Oslo. Det ville muligens vært best for miljøet. Er det dette vi nå styrer mot. Skal distrikts-Norge legges ned? 
Rammebetingelser endres
Kunne bare noen av geniene bak dette og andre tilsvarende forslag adressere de reelle problemstillingene som her reises. Det dere kødder med er de viktigste rammebetingelsene i livene våre,  Hvis det er slik at det er et mål å gjøre det ubeboelig utenfor indre ring i Oslo, gjorde jeg en tabbe ved å investere i bolig her? Hva med sliteren som har satset livet sitt på en butikk i et kjøpesenter, en butikk som akkurat går rundt uten parkeringsavgift? Burde han heller gitt blaffen, tatt seg en jobb i et omsorgsyrke, utnyttet systemet med sykemeldinger, ferier, omskoleringer og attføringer til fulle og blitt en av Jan Davidsens stolte soldater. Er det et overordnet mål at vi alle bør bli det? 
Er 60 kroner nok til å endre noe?
 Hva med de større butikkene som opererer med mindre marginer og er totalt avhengige av volumsalget et godt besøkt senter gir, er det egentlig ikke bare en fordel at de går konkurs? Hva skal folk med alle flatskjermene sine?
Et annet spørsmål: Hvor mye må parkeringen koste for at det skal påvirke vårt levemønster. Er 20 kroner timen nok? Det eneste stedet jeg bryr meg er når jeg må betale 60 kroner for å hente noen på flyplassen fordi jeg brukte mer enn en halv time i ankomsthallen. Det er lovlig tyveri, spør du meg. Er det denne typen satser vi bør venne oss til.
Dette bør du gjøre
I så fall vet du hva du bør gjøre. Kjøp aksjer i et kjøpesenter så fort som mulig og bli en av eierne som aldri mer trenger å gjøre noe. Eller gjør som meg, kjøp deg inn i en nettbutikk eller enda bedre; start et spedisjonsfirma.
Noen må kjøre varene hjem til meg når jeg ikke ser noe poeng i å gjøre det selv.
Og så slipper jeg å snakke med og treffe folk i vårt nye fantastiske, urbane, virtuelle samfunn. 


 
   

3 kommentarer

Olemann

18.jun.2008 kl.12:07

Dette illustrerer enda en gang at det er mange ansatte rundtomkring i offentlige etater som har for lite å fylle dagen med.
Et av argumentene som er framsatt for å innføre parkeringsavgiften er at det er ulike konkurranseforhold mellom kjøpesentrene utenfor bykjernene og kjøpesentrene innenfor bykjernene ettersom det ikke går an å parkere i bysentre uten å betale.

Jeg innbilte meg i min enfoldighet at en av årsakene til at det var slik skulle være å få bilene ut fra sentrum (neivel da - jeg har egentlig aldri trodd på det argumentet heller).

Dersom det koster like mye å parkere på alle kjøpesentrene, så vil nok en del ta turen til byen istedetfor å handle der det til nå er gratis parkering.

Det som forundrer meg mest er likevel at det er mulig å tenke seg at myndighetene skal pålegge kjøpesentrene å kreve inn parkeingsavgift for kundene.

Akkurat på dette punktet tror jeg du bommer litt, Henrik.
Dersom en slik avgift blir innkrevd vil det bare være juridisk mulig dersom avgiften havner i statskassen, det er bortimot umulig å pålegge kjøpesentrene å tjene penger til seg selv.
Derimot er det enklere å pålegge kjøpesentrene til å kreve inn denne skatten på vegne av staten. Og nettopp dette tror jeg er kjernen i hele saken: Offentlig Griskhet og enda en skjult skattelegging.
Hva denne avgiften kommer til å hete er litt vanskelig å gjette, men det blir helt sikkert noe globalt CO2 miljøaktig.

Det minner en smule om trafikkreguleringen i Bergen sentrum der målet ikke er å gjøre det enkelt for bilistene, men å gjøre det vanskeligst mulig.

Hvem troir disse menneskene det er som til syvende og sist betaler for lønnen deres?
Er de ansatt for å tjene folket eller for å plage folket?

henrik færevåg

18.jun.2008 kl.13:04

Olemann skrev; "Akkurat på dette punktet tror jeg du bommer litt, Henrik.
Dersom en slik avgift blir innkrevd vil det bare være juridisk mulig dersom avgiften havner i statskassen, det er bortimot umulig å pålegge kjøpesentrene å tjene penger til seg selv.
Derimot er det enklere å pålegge kjøpesentrene til å kreve inn denne skatten på vegne av staten."

Min kilde er Aftenposten.no tirsdag:

www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2487633.ece

Der står det: I en rapport advokat Helge Skaaraas har utarbeidet på vegne av Miljødepartementet foreslår han at kommunene skal pålegge kjøpesentrene å ta betalt for parkering.

Pengene skal ikke gå til kommunen, men til kjøpesenteret, melder nrk.no.

Knut Johannessen

18.jun.2008 kl.13:34

Du tror vel ikke at dagens gratisparkering virkelig er "gratis"? "There is no such thing as a free lunch". I dag disponerer bilene 1000vis av kvadratmetre i de store kjøpesentrene. Bruken av dette har selvsagt ksentrene kalkulert inn i husleieprisene som igjen gjør at butikkene må hente det hos deg og meg. Nå kan du selvsagt hevde at de kommer ikke til å senke prisene selv om det blir innført parkeringsavgift. Mulig det, men å leve i den tro at det er gratis? Velbekomme.

Skriv en ny kommentar

hits