Bybanens første offer

Mandag blir dagen da alle i Bergen kommer til å merke at byen har valgt å bygge et nytt kommunikasjonssystem på det eksisterende veinettet. Da stenger Inndalsveien samtidig som halve Bygarasjen blir utilgjengelig. Og - nei - dette er ikke et forsøk på å ta opp igjen Bybane-debatten. Det løpet er kjørt og byen må leve med de vedtakene som er fattet i overskuelig fremtid.
Det vi vil se nå fram til åpningen som fortsatt er i løpet av 2009 er en by som i realiteten er en byggeplass med omtrent den samme fremkommeligheten som en slik. Det kan vi leve med om resultatet blir perfekt og mye bedre enn det var før de begynte å bygge. Det gjenstår å se. Skeptikerne har malt fanden på veggen og sagt at en bane som går omtrent i den samme traseen som det gamle Nesttun - Bergen - løpet   og som kun slår Jan Fjærestads løyperekord med rundt minuttet, tilhører fortiden.
Tragedien er at en aldri har klart å få sentralmakten til å skjønne at det er en nasjonal oppgave å sørge for at landets nest største by er fremkommelig.
I galskapens fortsatte tegn skal en bygge ny bro til Sotra ved siden av den andre. Drivende dyktige lobbyister kjører løpet. Blir det ny bro til Askøy også, og til Nordhordland? Vi har sagt det før. På sjøen er skinnene allerede lagt. Den teknologiske utviklingen vil sørge for at vi ikke må brenne tungolje på hurtigbåtene i all fremtid.
Henriks syn kan du lese hver ukedag på www.iBergen.no
Alle med minimalt vett vet at så lenge det ikke finnes en eller aller helst to nord-sørgående traseer som tar hovedtrafikken fra Stavanger til Ålesund utenom byen så snakker vi infarkt på Nygårdstangen.
Denne trafikken burde gått over Askøy med tverrforbundelse til Øygarden og Mongstad.  
Problemet er at i Bergen dreier samferdselsdebatter om hvor mange og hvor store biler som bør gå over Bryggen.
Evnen til å se på byen som en region med felles regionsproblemer har vært fraværende. Derfor kjører Sotra sitt sololøp som de godt kan lykkes med, men det vil ikke gjøre regionen et gram lettere å ferdes i.
Misjonærende journalister som har fått herje fritt i spaltene og latterliggjort alle med annet syn enn deres favoritter, har vært med på å føre oss inn i det uføret vi nå styrer inn i. 
Ha en fin mandag.

Én kommentar

Nils

19.jun.2008 kl.14:13

Enig med Henrik. Byggingen av Nesttuntrikken tar kvelertak på byen. Ingen midler skys, og trafikantene opplever et sant mareritt for at dette prestisjeprosjektet skal bli født, heiet frem av inkompetente politikere som reiser et minnesmerke over seg selv. Samtidig har den populære gratisbussen fått sitt foreløpige banesår, fordi talentløse byråkrater og/eller politikere har sovet i timen og ikke har fått med seg dette med anbudsreglene. Patetisk.

Skriv en ny kommentar

hits