Telenor kan stikke opsjonene sine ..

Lørdag slo lynet ned et sted i nabolaget. Det var i hvert fall i samme fylket.
Her sitter jeg uten internett onsdag kveld fordi ingen i Telenor har giddet å gjøre noe med det. Jeg lever av å være oppe på internett. Og Telenor selger illusjonen om at du kan være oppe hele tiden hvor som helst med operativ fart.  Sannheten er så langt fra det. Dersom et tog sporer av forventer vi at Jernbaneverket er på pletten umiddelbart og reparerer linjene. Med Telenor forventer vi at det ikke skjer noe.
I stedet sitter jeg her og prøver meg med  en av mine fantastiske 3G telefoner. Jeg har selvsagt gjort som pushereren i telebutikken sa og investert i 3G mobilkort og vanlig 3G telefon  slik at jeg kan se fjernsyn på mobilen og surfe på nettet. Det sa i hvert fall reklamen. I virkeligheten er wap'en er det eneste som fungerer sånn noenlunde.
3G meg her og 3G meg der. 3G dekningen i dette landet er så dårlig at  om du merker dekningsområdet  av på et kart, vil du ikke se det en gang.
Enten jeg sitter i heimen utenfor vår nest største by, Bergen, eller i leiligheten på Gråkammen i Oslo så snegler det seg av gårde med antikvarisk gprs fart, rundt 50 kilo hvis jeg er heldig. Om du sitter midt i hovedstaden hjelper det ikke mye om du sitter i den delen av leiligheten som vender vekk fra nærmeste mast.
Telenors opsjoner til sjefene har vært i søkelyset. Det som ikke har vært i søkelyset er hvorfor Telenor har råd til å gi sjefene så store opsjoner. Det er ikke - som noen later til å tro - fordi de har sagt opp noen vaskehjelper og noen kantinedamer. Det er fordi de behandler kundene sine som dritt, og selger møkkaprodukter de aldri har hatt noen intensjon om å supportere. Selv er jeg en av de mange tufsene som har gått på bløffen. Jeg har kjøpt for titusenvis av kroner i mobile kontorer, mobile pc'er, mobiltelefoner med videokameraer som i følge reklameteksten skal fungere som din egen private fjernsynsstasjon, men som i virkeligheten er dårligere enn de gamle nokia 5110 som du alltid i det minste kunne snakke i og der batteriet aldri gikk tomt.
Telenor utnytter vår higen etter produkter som ikke finnes eller som de ikke er villig til å gi oss før de har melket de siste dråpene ut av den utdaterte teknologien sin. Og det finnes ingen aktører i markedet som kan by Telenor kamp. Derfor blir det på Telenors premisser så lenge outlook-kalenderen går.
Jeg føler meg like dum hver gang jeg dikterer en historie inn til en kollega på grunn av at teknologien ikke funker. Og når jeg ser gliset til Baksaas føler jeg meg enda dummere for det er jeg som  har betalt gliset med tunge investeringer i duppeditter som ikke holder brøkdelen av hva de lover, i alskens abonnementer og i snille månedlige rater jeg gladelig sender over til Telenor for nesten ingenting.
Hvis han hadde spurt meg så skulle jeg fortalt hvor han kunne stikke opsjonene sine. Han kan stikke de opp i begynnelsen av navnet sitt .

21 kommentarer

Third Pillar

23.nov.2006 kl.11:21

Hahaha... Er ikke helt sikker på om du prøver å provosere eller er bare være morsom. DU fikk meg til å le ihvertfall. Selvfølgelig er det ingen sammenheng mellom opsjonene i Telenor of kvalitet på service. Problemet er at det er så mange som deg som sprer slike rykter og får folk til å tro på akkurat det... Forresten bruker jeg 3g på pc'en min relativt ofte, både i Oslo og i andre deler av Norge og synes at den funker utmerket.

høyre

23.nov.2006 kl.11:24

kjøp netcom! vi har da (foreløpig) "fri" konkuranse

Roy

23.nov.2006 kl.11:32

En anelse frustrert?
Hvis du kikker på årsregneskapet til telenor vil du se at det er hverken oppsagte vaskehjelper eller å selge dritt-produkter som skaper overskuddet..
Hilsen
Fornøyd Bruker av "dritt-produktene" og ENDA mer fornøyd aksje-eier.

eystein

23.nov.2006 kl.12:22

noe av det dummeste jeg har lest på lenge

Han Solo

23.nov.2006 kl.13:45

-Det er fordi de behandler kundene sine som dritt, og selger møkkaprodukter de aldri har hatt noen intensjon om å supportere

Det er derfor de tjener så mye penger altså?

I så tilfelle fortjener ledelsen alle de bonusene de får. Tenk å tjene så mye penger på å være så elendig med de de driver med!

Hvorfor gjør ikke du det samme Henrik ? Hvorfor spiller du ikke fotball på Real Madrid og tjener 20 millioner i året ?

Så slipper du å snike på trikken hver gang du er i Oslo........

Telenor må jo gni seg i henda over dumme forbrukere som deg som ikke skjønner at du kan skifte internett-leverandør. Ikke rart de kan opprettholde den elendige servicen når du ikke klarer bytte leverandør.

Vent,ikke si det....
Alle internett-leverandører er like dårlige fordi de er en del av den store konspirasjonen mot oss forbrukere, ikke sant ?

jaha

23.nov.2006 kl.14:59

Jeg skjønner at du tydeligvis har et horn til siden hos telenor, men skjønner også at du ikke helt vet hva du snakker om...

Kristin

24.nov.2006 kl.09:29

Eg tror kje du e rektige.... då e du fatktisk åg en del av de kundene så itje har vart heilt velykka heller.... Eg bruke telenor, komme alltid te og bruka telenor... Får fantastiske service hver gang jeg ringer inn og trenger support på hva det måtte være... det med at du henger deg opp i 3g dekningen... hmmm... ja, er sikkert utrolig irreterende, men alikevel.. ingenting er sikkert, og trenger heller ikke og være telenor sin feil der... kan like godt være telfonen din som ikke er helt ja.. Bruker selv Nokia n73, har ikke dekning over alt... men sånt er det. Er ikke garantier for noe her i livet... telenor slo an i best i test når man skulle ringe kundervice over en del andre selskaper. Jeg er villig til og betale noe mer for og få utmerket service... det er det jeg får fra telenor.. men kanskje du er såpass gravstore.. vurdert og godt over til en annet selskap.. telenor trenger ikke kunder som deg.!

Dag

24.nov.2006 kl.11:48

Morsomt tema! Jeg har nemlig vært en sterk forsvarer av Telenor, fordi min erfaring har vært at de ihvertfall leverer, og leverer stabilt.

Men det er historie. Idag selger de. De selger høye hastigheter, 3G og alt de kan, og de vet de ikke kan levere. Utallige henvendelser til kundeservice ender opp i en forspørsel om jeg ønsker å si opp mitt abonement. Ja jeg ønsker det, men har ingen alternativer!

De leverer 1/3 av den hastigheten jeg betaler for. Og ikke bare til meg! De reklamerer nå med dobling av hastigheten, til samme pris. Det betyr bare at de nærmer seg det du egentlig betaler for. Og de VET det!

3G begrepet er det nok en sørlending som kom opp med (trege). Men mange steder får de også kun 3G hastigheter via bredbåndet. Hos meg er 3G bare marginalt dårligere enn bredbåndet til tider.

ath

24.nov.2006 kl.12:33

Dette er vel noe av det pinligste som er skrevet i denne saken. Å blande inn statoils kantineansatte, nokia mobiltelefoner og pc fra ukjent leverandør i spørsmålet om opsjonsavtaler er den beste måten å belønne suksessrike toppledere er lavmål.

Skulle du ha rett i at Telenor er en bedrift som tjener penger på å behandle sine kunder som "dritt" så vil jo Telenor få merke dette rimelig fort. Med mindre du også hevder at forbrukere flest er så enkle at de godtar å bli behandlet på en slik måte.

Noen andre er nok mer av den oppfatning at Telenor har gått en 104-gang siden 2002 som et resultat av mesterlig konserledelse. Telenor har våget, og som et resultat av det, vunnet. Det er bare rimelig at ledelsen, som har skaffet eierne en enorm vekst, får en ørliten del av den store kaken.

Jens Petrus

24.nov.2006 kl.13:30

Dette er det mest kunnskapsløse innlegg jeg noen gang har lest. Hvis du ikke har såpass mye i toppetasjen at du skjønner at lyn/torden gjør fysisk skade så burde du ikke hatt muligheten til å ytre deg som du gjør.
For å reparere feil etter lyn/torden må det faktisk mennesker ut og gjøre en jobb. Disse er faktisk allerede fullt opptatt med nyinstalleringer/oppgraderinger. Da er det ikke slik at man plutselig bare kan hente 1000 mann på Aetat og få reparert det lynet skader i nettet i løpet av en dag. I Norge så har man en arbeidsmiljølov som skal følges og da er det begrensninger på hvor mye arbeidere kan jobbe. Om alle montørene i det området du snakker om hadde jobbet 16t overtid i døgnet kunne man fortsatt ikke dekket behovet når sånt skjer. Hva tror du montørene gjør når det ikke lyner/tordner???? Ingenting????
For det andre så er ingen montører ansatt i Telenor så der bommer du også totalt. Det er ikke sånn at en ISP ber om at montøren helst venter en uke med å reparere en linje. En linje som ikke er i bruk er vel ikke mye til nytte for leverandøren heller, eller tror du det er da pengene triller inn? Når man ser sånne innlegg som dette skjønner man jo at det må være en viss forskjell i lønn på folk og jeg må vel ikke forklare hvor på skalaen jeg mener at forfatteren her hører hjemme.

Hans Ekeberg

24.nov.2006 kl.18:44

Skjønner ikke helt hvordan man kan stikke ting opp i Fred eller Fre eller Fredr eller Fredri?. Mangler jeg en kroppsdel eller?

Pål

24.nov.2006 kl.19:06

Telenor???? Hvem eller hva er det? Har ikke hatt noe med dem å gjøre på flere år jeg.

Televims

24.nov.2006 kl.23:51

Helt enig.Eksemplene på dårlig kundebehandling fra denne bedriftens side er lang som en analog linje.
Vi forbrukere burde gått sammen om å BOIKOTTE Telenor.
Dere som bruker telenor : Skift mobil, Adsl og fast/brebåndstelefon-leverandør NÅ.

Si til Telenor at dette er en protesthandling mot Baksås opsjonene og dårlig service..

Det er nok det eneste språket Telenor forstår...

telenor-ikke-vennlig

25.nov.2006 kl.00:22

sjekk opp i telenor, som kjøper egene aksjer via lehmannbrothers på børsen nesten hver dag, for å hause opp sine egene oppsjoner..
normalt skal dette meldes, men telenor gjør dette på en smart måte, som ikke tåler dagens lys...

Carl

25.nov.2006 kl.01:07

Dummeste jeg noen gang har lest, selv fra en Bergenser.
Hadde det vært "perfekt" konkuranse i Norge hadde forholdene vært enda verre. Bare prøv noen av Telenors konkurenter. De er helt elendige. Det blir for lett at de alltid skylder på at: " det er ikke vår feil, vi leier nett av Telenor." Skal bli morsomt å se hvordan Tele 2 takler å ha eget adsl-nett.

Joakim

25.nov.2006 kl.10:58

Du får bruke en konkurent av Telenor da! I stedet for å klage, kan du faktisk gjøre noe med det. Typisk høyrøstede bergensere;-)

stud.nhh.no

26.nov.2006 kl.13:55

du skjønner ikke hva du snakker om din lille fugl

Karsten

26.nov.2006 kl.15:59

Du er så usaklig at det nesten er en vits. Du kommer til å bli den gamle grinebiteren i nabolaget som klager på barneleken utenfor huset ditt. Det er greit at det er kjedelig å være uten internett og det er kjedelig å trakke i en snus som ligger på bakken, men å blåse dette opp i store proposjoner er rett og slett barnslig. Pass på hjertet ditt, gamle mann.

Kan du ikke heller se det positive i saker?

Hvis du er uten internett så ta deg en tur ut eller i verste fall får du mulighet til å besøke en internettkafè og sosialisere...

Ola

26.nov.2006 kl.18:37

Du klarte det :-) Altså, på disse linjene klarte du å fortelle alle oss andre hvor kunskapsløs du er. Lynet kan vi aldri gardere oss mot, slikt skjer bare og det skjer oss alle.
Når det gjelder disse duppedittene dine så selger ikke Telenor slike. Og så vidt meg bekjent så bruker vi vel de samme duppedittene uansett hvilke tilbyder vi velger, så det ville vel ikke hjulpet deg nevneverdig.

Og hadde du fulgt med i timen så hadde du visst at du betaler ikke du for hastighet men for datanedlasting. Og ang. hastighet og dekning se hva Telenor selv skriver.

"For både UMTS og EDGE vil faktisk opplevd hastighet imidlertid kunne variere avhengig av en rekke faktorer som: type tjeneste, trafikk i nettet, radioforholdene på aktuelle steder og type telefon eller PC-kort som benyttes."

Og ang. support: Når du har problemer med TV'en din. Ringer du til NRK for å få veiledning og support da???? Siden du forventer at Telenor skal supportere alle duppeditter som benytter nettet.

Og husk, at de fleste feil i forbindelse med data og telefoni er faktisk brukerfeil. Kanskje du ikke kan bedre????

Og avtalen til Basås uttaler jeg meg ikke om. Av den enkle grunn at jeg har ikke peiling. Noe du også burde tenkt på før du skrev de disse linjene.

birte

27.nov.2006 kl.15:23

Du har rett i en ting; Telenor har en elendig kunderservice. Jeg har alltid ment dette, men nå er det bevist også. De lar de kundene med de minste regningene vente lengst i telefonkøen som oppstår når man skal ha tak i kundeservice. Et elendig selskap, med en elendig kundeservice-strategi..

Jens

03.des.2006 kl.19:45

Birte.

Mener du virkelig alvorlig at å gi sine beste kunde den beste servicen er en dårlig løsning?

Da får du ihvertfall bare ha en god dag. Ta ellers og gjør et forsøk.....ring alle internettleverandører du vet om på noen forskjellige tider på dønet så skal du få se hvor du får først hjelp.....i hvert eneste tilfelle. Dette har det da vært tester på før.

Skriv en ny kommentar

hits