De virkelig nye nazistene

Jeg har etter under to måneder i Oslo fått et svært anstrengt forhold til Oslo T-banedrift.
Det er fordi jeg er en enkel ærlig mann fra Vestlandet som forventer å bli trodd på mitt ord og som har lært at kunden har om ikke alltid, så i hvert fall som regel, rett.
I Oslo har de innrettet det så viselig på den statsubsidierte T-banen at det ikke finnes billettører. De reisende må gjøre jobben selv.
Det er ikke noe stort problem. Maskinene fungerer når du skjønner at et dagskort kommer udatert og at du må stemple det. Det visste ikke jeg første gang jeg ble stoppet og de strenge kontrollørene viste ingen nåde for en nykommer før vi hadde tryglet på våre knær.
Jeg spurte hvordan i huleste jeg kunne vite at en billett måtte stemples  og fikk beskjed om at det sto bakpå billetten. Der sto det noe med seks punkts skrift i negativ, hvite bokstaver på lilla bunn. Det er minst 20 år siden jeg kunne lese det, selv med briller eller lupe.
Men det var i dag det rant over.
På min stasjon, Gråkammen, har billettmaskinen tre ganger den siste måneden vært ute av drift. Du trykker på ønsket billettype og ingenting skjer. Der det vanligvis står hvor mye du skal betale, står det en oransje klistrelapp som sier at maskinen er ute av drift.
Når du da blir stoppet har du ingen billett. Men forklaringen din kjøper ingen. For ingen i Oslo Sporveier vet hvem som er ute og setter lapper på maskinene deres. Mao. De er ikke oppdatert på situasjonen. Og de tror ikke på deg. Og det er din feil.
"Du burde kjøpe deg fleksibillet så slipper du komme i en slik situasjon, sier den frekke kontrolløren med sjalet."
Jeg skulle bare ha en billett, er det kriminelt det, nå da? Ja, på Oslo Sporveier blir det fort det.
Det betyr at jeg først må stå et kvarter og vente mens de lite hyggelige kontrollørene ringer diverse numre. Jeg gir fra meg navn og fødselsnummer og jeg får en innbetalingsblankett på 900 kroner.
Fordi deres automat ikke virker.
Jeg må deretter - får jeg beskjed om - ringe et nummer og forklare hva som har skjedd.
Dette nummeret viser seg å være en automatisk telefonsvarer som ikke leder noe sted hen og den konkluderer med at jeg må henvende meg skriftlig.
Mitt bergenske lynne er nå over det rabide stadiet og markedssjefen Hans Kristian Johnsen er den som får det. Jeg ringer ham og forklarer at jeg nå fakturerer T-Banedriften for all tid jeg sløser vekk på at deres automater ikke er i orden. Han stiller seg uforstående til problemstillingen og sier det er første gang han har hørt noe slikt. At de må betale for å kaste vekk folks tid unødvendig .
Han forklarer på en mye høfligere måte enn min, at deres "systemer er slik". Og da er det jeg lurer på om det er et utsagn som er lagt inn for å hisse meg opp eller for å berolige meg.
Ute i det virkelige liv, der arbeidsplassene ikke er vernet eller kvoterte, må ting først og fremst fungere, ikke være slik fordi de er slik. Det er jo de samme systemene som setter en Murud i stand til å stikke av med 100 millioner kroner fra Undervisningsbygg i Oslo. Der også var bare systemene slik. Det er udugelighet helt fra bunn til topps. Og det går ut over ærlige sjeler som troskyldig forteller som sant er at automaten på T-banestasjonen min virket ikke i dag. Og som blir behandlet som en simpel tyv. Av kontrollører som oppfører seg som de nye nazistene og fra høflige og korrekte markedssjefer som stolt kan fortelle at "det er slik systemet er."
Faktura er avsendt på 3000 kroner. Det gikk litt over en time av min tid.
Ikke medregnet denne epistel.

51 kommentarer

Interaktiv

25.okt.2006 kl.12:38

Kom deg tilbake til Bergen, Henrik!

Vi savner deg.

K

25.okt.2006 kl.12:44

"Du burde kjøpe deg fleksibillet så slipper du komme i en slik situasjon, sier den frekke kontrolløren med SJALET." ( min utheving)

"...der arbeidsplassene ikke er vernet eller kvoterte...."

Jaja...Du viser ihvertfall hva du står for.

bob

25.okt.2006 kl.13:02

Fantastisk bra skrevet Henrik!!

OlaOla

25.okt.2006 kl.13:05

Hold oss oppdatert!

Om du får betalt fakturaen din som du rettmessig har avsendt så vil kanskje flere gjøre det samme. Og når pengene begynner å renne ut så får vi håpe dette tåpelige systemet kanskje endres til å fungere på en litt annen (og forhåpentligvis bedre) måte.

En annen ting du må prøve er å forflytte deg 100 meter over kommunegrenser med sl.. Da må du ikke tro at det hjelper med ett dyrekjøpt månedskort.. og tror du det finnes månedskort for 2 soner ? Neida.. her må man opp i hyggelige 1300 spenn for 3 soner for å forflytte seg 100 meter med buss.

Og optimist som jeg er så sendte jeg mail til sl og lurte på om det ble forbedringer med dette nye systemet som snart er forsinket med to år. Men neida.. var ikke snakk om at man skulle betale for lengden på reiseruten.. her skal det betales i bøtter og spann for å forflytte seg 100 meter med en nedlsitt buss.

Heia Oslo Sporveier!

Vibeke

25.okt.2006 kl.13:16

Veldig bra

GeiriOslo

25.okt.2006 kl.13:17

Jeg ser at du har hatt det fælt, men du har i hvert fall en spalte så du kan skjelle ut hvem du vil...
Men en ting: Hvis du tror at det offentlige er det spøtt VERRE enn det private næringsliv tar du feil. Hver gang jeg bestiller en montør eller en vare fra en leverandør kan du banne på at noe går gæren't. Så dette handler ikke om det offentlige, det handler om ekte norsk dritt-service over hele linja! Hadde man enda kunne fått en beklagelse innimellom - glem det! Vi får starte et nytt land.

Borger i Oslo

25.okt.2006 kl.13:24

Jeg synes det var bra du fikk forelegget ditt. Det skulle bare mangle, du hadde jo ikke billett. Skal det være nok å si at billettautomaten ikke virket for å slippe unna?
Man tar i mot giroen, betaler og klager. Så får man pengene igjen hvis det stemmer det man sier.
Vanskeligere er det ikke.

Men en bergenser kan jo ikke holde kjeft og må klage og syte... Nei, ta deg en gulløl og finn på noe interessant å skrive om.

Ole Christian Hole

25.okt.2006 kl.13:30

Det er vel slik det må bli i en herreløs organisasjon. Mens du og jeg ville ventet at Sporveiene skulle gjøre "hva som helst" for at vi skal være fornøyde kunder, er virkeligheten stort sett en gedigen skuffelse.

Jeg tror for så vidt ikke at det nødvendigvis er folkene som er problemet, men at det mangler et klart formulert oppdrag. I en privat bedrift vil det normalt være å tjene penger. I Sporveien kommer det stadig vekk nye oppdrag fra eierne, som variere mellom "å holde seg innenfor budsjett", "å sørge for et godt kollektivtilbud", "å kutte kostnader" (ikke det samme som å holde seg innenfor budsjett), "å kjøre busser på naturgass", "å konkurranseutsette" eller kanskje "å beholde trikken".

Fordi politikerne mangler oversikt til å gi gode retningslinjer for driften, begir de seg stort sett inn på detaljstyring og tungt fokus på enkeltsaker revet ut av sammenhengen. Derfor blir det heller ikke noe skikkelig styr på driften.

Den ene dagen foreslår Sporveiene dyrere billetter i rushet, for å få folk til å reise til andre tider (jobbe nattskift?!?), den neste dagen får de ikke lov til å halvere driftskostnadene ved å bytte ut trikken med busser. For et par år siden klagde de til og med over å ha "mistet markedsandel" til fortauene, ved at flere folk valgte å spasere til jobben. Nå har de tatt hevn ved å få fjernet alle fotgjengerovergangene i Henrik Ibsens gate.

Så hvor er den røde tråden i dette? Neppe noe som helst sted. Hvis Sporveiene skulle sørge for et mer miljøvennlig Oslo, ville de øyeblikkelig lagt ned den dyre trikken for å få råd til en rekke nye, hyppige og smidige bussavganger. Bussene kunne eventuelt gå på strøm eller gass. Billettene for enkeltavganger ville vært tilgjengelig over alt, og det skulle ikke være noen straff for å kjøpe billett ombord i bussen/trikken/T-banen. Tvert imot ville det vært et poeng å lokke folk til å ta sporadiske kollektivreiser, slik at de fikk inn vanen - heroinprinsippet, om du vil. Billettene skulle heller ikke vært priset slik at det bare er de som har behov for månedskort som ville oppleve kollektivtransport som "billig", og systemet skulle tatt hensyn til overgang, slik at det ikke kostet 63 kroner å ta bussen fra Høvik til Majorstua.

Ja, og så ville de sørget for at avgangene faktisk går når de skal. På min holdeplass (Høvik, det gjettet du vel) er det avganger hvert kvarter, men bussen kommer alltid ti minutter etter ruteplan. En ruteplan som for øvrig hopper noen minutter frem eller tilbake alt etter dag og når på dagen du reiser. Ut over ettermiddagen forsvinner avgangene også helt ut av tabellen. Den forsvinningen faller stort sett sammen med når jeg EGENTLIG har behov for å reise. Mindre irriterende blir det selvfølgelig ikke når jeg står på holdeplassen og observerer (de faktisk temmelig mange) ekspressbussene som suser forbi. Toget kan jeg heller ikke ta, for der har de i praksis kuttet ut min stasjon som stoppested.

I sum gidder jeg ikke ta meg bryderiet og kostnadene med å reise kollektivt. Det hadde ikke behøvd å være slik.

Ronald

25.okt.2006 kl.13:48

Jeg lurer jammen på om man ikke burde innføre opplæring i bruk av Oslo-transportens billettsystem i grunnskolen. Utfordringen blir imidlertid ajourføring av slik kompetanse etter at grunnskoletiden er over - Sporveiene endrer jo systemet og "reglene" hele tiden.

Og en ting til - det er ikke nok å innføre dette i Oslo-skolene, det må bli på landsbasis siden neste alle flytter til byen :-)

Kirsten Norderud

25.okt.2006 kl.13:55

Hurra for deg. Alle skulle vært slik som det du er. Vi "små" i samfunnet som prøver å være ærlige blir straffet hardest. Jeg har mange slike eksempler i samme stil. Men IKKE gi deg - jeg støtter deg 100%.
Stor klem til deg.
Kirsten fra Oslo

Sven

25.okt.2006 kl.14:02

Du kan jo trøste deg med at du slett ikke er den eneste som har irritert deg over fremferden til kontrollører i Oslo Sporveier. For ikke å snakke om deres mangelfulle evne til å kommunisere hvordan systemene deres skal brukes, så man slipper å bli urettmessig uthengt som sniker.

Visste du forresten at enkeltbilletter kjøpt i automat ikke skal stemples, mens enkeltbiletter kjøpt på kiosken må? Det hadde jeg ikke fått med meg da jeg en dag kjøpte to på en gang (det står hverken på automatene eller billetten at denne typen enkeltbillett er det ene unntaket fra stempleregelen), og ble tatt i kontroll med en nystemplet billett nummer to dagen etterpå.

Etter tre måneder og et utall e-poster, frem og tilbake, hvor jeg nektet å betale, og krevde at de enten politianmeldte meg eller tok saken til forliksrådet uten å ta den gjenom inkassoprosessen, før de endelig gav seg og slettet gebyret.

Jeg burde vel kanskje fakturert dem et par titalls tusen for tiden det tok å få saken ut av verden.

P.S. Murud jobbet forresten i Undervisningsbygg, ikke Universitetsbygg ;)

Sven

25.okt.2006 kl.14:22

Kommetarer til Ole Christian Holes innlegg:

Bestillingene fra politikerne er ikke alltid alverdens kompliserte. Ønskene til Oslo Sporveier er ikke alltid alverdens smarte. Slik er det.

Det er sant at det er dyrere å drive trikkelinjer enn busslinjer. Likevel har faktisk trikken også klart å tjene penger etter at de ble politisk pålagt å starte med 5-minutters ruter. Sporveien selv ville heller kjøre mindre trikk.

At billetten er dyrere hos fører enn på automat eller utsalgssted handler om å holde rutetidene. Mindre usikkerhet rundt stopptid når folk flest har billett fra før.

Konkurranseutsettingen handler om at monopolbedrifter generelt er dårlige til å drive kostnadseffektivt. De har jo ingen konkurrenter, da har de heller ingen grunn til å effektivisere eller bli bedre.

Sporveien vil nok aldri tenke seg å kjøre flere busser forbi stoppestedet ditt, litt som de aldri tenkte på at kanskje flere trikkeavganger kan føre til flere passasjerer. Men det kan hende det finnes en politisk vilje til å ordne på det.

Ellers er jeg hjertens enig med deg i at en fornuftig overgangsordning må på plass.

Og dersom de også kunne fått nattbusser/trikker/baner hver dag ville jeg blitt enda mer fornøyd. Taxi kan fort bli dyrt når du bor langt fra sentrum.

Gert

25.okt.2006 kl.15:08

Svar på Geirioslo: Detter er jo jammen så sant, det du sier. Jeg har bodd i Norge i 6 år og en av de mer negative tingene jeg opplever i dette landet er at, SVÆRT sjeldent, man får oppleve noen hyggelige, service-innstillte folk. Om det nå måtte være på restaurant, på kafé, på toget, i butikken eller t-banen. Alle oppfører seg som om det er det mest normale i hele verden at vi bare svelger deres dritt-attitude.

Vidar N

25.okt.2006 kl.15:13

Etter å ha lest dette kan jeg som en enklel landets sjel bare komme til en konklusjon - kjør privatbil. Har ennå til gode å se en bomstasjon som ikke fungerer....

Thomas

25.okt.2006 kl.16:06

Når jeg leser dette, blir jeg bare så j...... glad for å bo på ei bygd på Vestlandet. Jeg kjører bil hver eneste dag til jobb, nesten uten kø. Jeg er priviligert som slipper å erge meg over "Einsatzkommandoen" til Oslo Sporveier. Det var ingen ting jeg mislikte mer med hjembyen min Oslo, enn Sporveiene. Et servicenivå og en forsinkelsesrate som er helt utrolig. Glemmer aldri når de pleide å entre T-banen med hyl og skrik, " Billetkontroll" ropte de. For min del kunne de like gjerne ropt "papieren schweine", gamle damer og barn fomlet febrilsk etter bilettene sine og de som ikke hadde bilett løp mot dørene. Slåsskamp ble det nesten hver gang, ganske underholdende for en "lovlydig borger" som hadde betalt bilett.

Nei vi skal være glade for at vi har kverulerende bergensere, de kan ta igjen og gidder ikke la seg behandle dårlig av Sporveiene. Bergen er en fantastisk by, Bergenserne er høflige men bestemte. Anbefaler Sporveiene og ta en tur til Bergen og lære service.

Inger-Marit

25.okt.2006 kl.17:48

Og hvordan hadde "Borger i oslo" tenkt seg å få tak i billett når billettmaskinene ikke virker?
Noen har det kun i kjeften, ja..

BRA at noen tar det opp, alle med vett i hodet ser jo at dette er fullt og helt oslo sporveier på villspor..

Knut

25.okt.2006 kl.18:03

Men man kan jo kjøpe billett på trikken Henrik om man betaler kontant, og kontanter hadde du tydeligvis siden du fant ut at automaten ikke fungerte. Så selv om vekterne er vanskelige, så er du hakket verre

Per

25.okt.2006 kl.19:17

Amen og halleluja.

anti byass

25.okt.2006 kl.19:26

at folk gidde og bu i plagsomme byar

Jan E.

25.okt.2006 kl.19:36

Jeg er så enig med deg som det går an å bli. Ta f.eks toget; nå har de satt opp prisen fra 20 til 30 kroner innenfor oslo! De sier du skal kjøpe billett før du går på toget, ellers så koster det nettopp 30 kroner. Men så er det flere stasjoner som ikke har billett automat!!?? Og de som har, tar ikke sedler!!?? Slå den`a!! Frekkheten eier ingen grenser!!

Og til denne "borger i oslo" Du må være en person hvis intelligens kan måle seg med han`s mengde avføring han liker å ligge å velte seg i med reisning. Hadde jeg vært denne "personen" hadde jeg vært så kvalm over meg sjøl at jeg hadde blitt kvælt i mitt eget oppkast.

Jon Sommerland

25.okt.2006 kl.20:09

Dette var veldig bra, måtte alle gjøre som deg,når noe ikke virke,går galt mm.
Se for eks Europark,fått bot, for hva ,skriver klage,ber om bilde bevis,ikke svar, sender regning på bot + arbeid,får ikke svar,nå sendt rekomandert,ikke hentet,retuneres av posten eter 3 uker,nå er forliksrådet neste.
Samme smørja hos biltilsynet,står 1,5 time i kø,for en tjeneste jeg betaler tusenvis for, skal prøve sende regning der også.Ikke gi deg ,send purringer,også videre til inkasso.

JS

O Solberg

25.okt.2006 kl.21:05

HALLOO, Kr 3000.- for litt over en time e du rigtig klok ? Du e akkurat like full av skitt som Oslo sporveier. Lykke til. Hilsen en vestlending som ikke ønsker deg tilbake til vestlandet

Odd

25.okt.2006 kl.21:55

Uhm...du trenger ikke være kvantefysiker for å forstå at billettten skal stemples akkurat. Her har du bare driti deg loddrett ut. Er jo ikke verre enn bare å ta en titt på billetten du har kjøpt. Står det tidspunkt og dato på den? Nei. Da burde det da ha ringt en bjelle eller to om at her må du kanskje stemple. Må da være lov å forvente litt av voksne, oppegående personer. Det er lov å gjøre feil, men da får du også være voksen nok til å stå til ansvar for det.

Og hva foreslår du? At Sporveien alltid skal tro på snikernes mer eller mindre troverdige unnskyldninger? Da blir det jo fritt fram for alle og enhver. Eller mener du at kontrollørene skal dømme ut fra trynefaktor? Er kanskje greit å gi gebyrer til innvandrere og ungdommer, mens hvite, middelaldrende menn i dress skal slippe unna?

At kontrollørene er frekke i en slik situasjon er selvsagt uholdbart, men basert på dette innlegget har jeg en følelse av at frekkheten gikk begge veier...

Og det er jo ikke verre enn å forklare situasjonen, ta imot gebyret, for deretter å klage på gebyret i ettertid. Da vil de jo kunne sjekke at historien din holder vann, og dermed droppe kravet.

Bea

25.okt.2006 kl.23:23

Godt at du tar opp denne problemstillingen. Det er typisk at ingen tar ansvar.

Hva hvis Oslo Sporveier hadde hatt litt kontroll, da hadde deres driftsavdeling visst hvilke automater som til enhver tid var ute av drift. Da hadde det vært en smal sak for billettkontrolløren å finne ut av dette. En telefon til driftavdeligen der og da, og de kunne ha bekreftet at billettautomaten på Gråkammen var ute av drift.

Det er dessuten for lettvindt av en markedssjef å svare at "systemet bare er slik..." intet utsagn irriterer meg mer enn akkurat det...

Det er bra de har kontrollører for billett må alle kjøpe, men i dette tilfellet rammer det en uskyldig, og da blir det helt feil, for din intensjon var å kjøpe billett - men det var bare ikke mulig....


Denne kostnaden er det ikke du som skal bære Henrik, det er ikke din skyld at billettautomaten var ute av drift den aktuelle dagen. Så enkelt er det. Men tydeligvis ikke for Oslo Sporveier...

Hilde b

26.okt.2006 kl.09:21

Herlig! Håper flere sender fakturaer til Oslo sporveier. Tror de har glemt hvem de faktisk lever av, grunnen til at de faktisk har en jobb, sine kunder.

Silje

26.okt.2006 kl.09:27

Veldig bra!

Han Solo

26.okt.2006 kl.09:31

Du er tatt i sniking på trikken Henrik. Dette synes du var så flaut ( det var sikkert noen som kjente deg igjen ) at du nå prøver å unnskylde din opptreden. Å bruke din status som journalist og din posisjon som kommentator til å prøve å unnskylde deg er ikke heldig. Jeg vil si at det er misbruk av din stilling.

Å ikke stemple månedskortet sitt er et velkjent triks. Hvis det var så enkelt som å si "jeg visste ikke at jeg måtte stemple kortet" så ville mange gjort det hele tiden.

Det er faktisk ditt eget ansvar å skaffe deg informasjon om hvilke regler som gjelder når du bruker T-banen ( eller andre tjenester ).
Å skylde på at du ikke ser så bra blir jo pinlig. Du løper fra ditt eget ansvar.

Dette har forøvrig ingenting med hvorvidt kontrollørene tror på deg eller ikke. De har ikke mulighet til vurdere om folk prater sant eller ikke.

I det andre tilfellet så har du også et ansvar. Tok du opp telefonen din og ringte til T-banen for å spørre om hva du skulle gjøre når bilettautomaten ikke fungerte?
Sikkert ikke, du gikk sikkert rett på trikken og tenkte "ha-ha, da har jeg gratis tur idag".

Som du har blitt opplyst så får du pengene igjen hvis det stemmer at bilettautomaten ikke fungerte.
Hvis du synes dette er for kronglete og ubehagelig så hadde du faktisk andre muligheter. Du kunne f.eks tatt bena fatt. Enten dit du skulle eller til nærmeste bussstopp.

Så slutt å syt og prøv å impleneter litt selvkritikk.

Selvfølgelig er det mange ting T-banen kan og bør forbedre i sitt tilbud og sin håndtering av kunder. Men det betyr ikke at du kan si ifra deg ditt ansvar for å holde deg informert om hvordan situasjonen er idag.

gorwell

26.okt.2006 kl.09:40

Vel, selv om de også gjør jobben sin som en nazist gjorde jobben sin under krigen og ble dømt for det i Nürnberg, er det neppe tale om nasjonalsosialister.

Det er vel heller tale om hjernedøde medløpere av den til enhver tid gjeldende policy, altså retarderte mennesker som for sin egen skyld byrde blitt omplassert.

Subsidiært er vel det korrekte uttrykket på slike mennnesker som driter i andres plager av deres egne handlinger å regne for fascister.

Tollerer, fariseere, parkeringsvakter etc...

gorwell

Aringarosa

26.okt.2006 kl.09:41

Når et firma som arbeider med service ser på alle som kjeltringer til det motsatte er bevist, får man slike situasjoner. Det er jo rart at det ikke er betalingsautomater om bord på T-banene og bussene. Da hadde man jo kunnet se om det funka eller ikke. Man kunne eventuelt skrudd dem av når kontrollen kom slik at ingen kunne kjøpe etter at kontrollørene var ombord. Slik ville systemet vært langt mer rettferdig. Men rettferdighet bringer ikke ektra kroner inn i kassa til SL. Skjønner ikke at det ikke er vilje til å gjennomføre enkle grep for å oppnå smidighet og brukervennlighet også i SL.

Erik Grundahl

26.okt.2006 kl.10:09

Oslo Sporveier har et radiosamband som kan brukes til å kontakte andre innen organisasjonen. Dersom det er slik at kontrollørene ikke har muligheter for å undersøke hvilke billettautomater som er ute av drift, er det en skandale. Har selv vært utsatt for svært uhøffelige kontrollører, men jeg kunne fremvise billett.

Amir Imar Huzztafzar

26.okt.2006 kl.10:46

Var det det at dama hadde sjal som gjorde deg så jævla hissig. Alle skjønner jo at automaten var i orden og at du bare prøvde å bortforklare den pinlige situasjonen som oppsto. Det er nemlig ALDRI noe som helst galt med Oslo Sporveier. Det vet jeg for jeg jobber der.

Eller det er vel å ta i å si at jeg jobber der. "Jobber" er vel mer beskrivende i og med at vi sitter å røyker og drikker kaffe 70% av tiden.

Jeg elsker staten og jeg elsker Allah, fred være med ham!

Pippi

26.okt.2006 kl.11:02

Enig med Henrik.
Sporveiens billettsystem fungerer dårlig når automatene ikke virker.
Dersom man urettmessig ble tatt i kontroll burde man automatisk få kompensasjon for tiden man har brukt på å få igjennom klagen sin.
Sporveien må ta høyde for svinn aller tap av billettinntekter når automater er eneste mulighet til å innløse billett. Deres billettautomater har varierende teknisk pålitelighet som ethvert annet elektrisk-mekanisk system og dermed også nedetid, som er Sporveiens ansvar og risiko.

Sol

26.okt.2006 kl.11:34

3000 for en time... Brukbar timelønn

Kristian

26.okt.2006 kl.12:34

Dette innlegget er det mest sytete jeg har lest. En person som står og krangler i en hel time er sannsynligvis en svært vanskelig person å ha med å gjøre. At man får bot når man ikke har billett sier seg selv. At man da heller ikke kan snakke seg bort fra en slik er en selvfølge, kontrollørene hører unnskyldninger hele dagen og må være konsekvente. Dette problemet med at billetten må stemples er ikke noe problem. At dette må gjøres står ikke bare på billetten men også på trikkene, på perrongen, på billettautomaten og blir opplyst hvis noen spørr. Må til slutt bare få si at innledningen av innlegget, der du fremstiller deg selv som den ærlige vestlendingen som kommer til Oslo og opplever at servicen er så mye dårligere her, er patetisk. Lykke til med offerrollen!

patbat

26.okt.2006 kl.13:11

Bergensere er ikke kjent for å være de skarpeste knivene i skuffa. Henrik er bergenser.
Du må da forstå at du skal kjøpe billett!

Tore

26.okt.2006 kl.13:41

Hvis du ikke klarer å lese på baksiden av billetten din, så kan du jo prøve å lese plakatene ved siden av automaten og på banen hvor det står med tre centimeter høye bokstaver. Det står også på engelsk, fransk og tysk. Du får pengene tilbake hvis det stemmer at automaten ikke var i drift, så det er vel ingenting å syte over. Jeg har tatt trikk og bane siden jeg var syv år gammel, og klarte fint å kjøpe billett selv.

At du kommenterer sjalet til billettkontrolløren er et bilig triks for å vise frem din forakt for folk som har en annen bakgrunn en din egen. At du henger deg opp i menneskers religion og/eller bakgrunn når du syter over at du må betale på trikken er bare pinlig. (jeg antar her at du sikter til islam når du kommenterer sjalet, og ikke bryr deg særlig om klesdrakt generelt)

Hadde du likt at det alltid ble kommentert at du lukter fisk siden du kommer fra bergen? Det er omtrent like relevant som hetsen du driver med.

Sara R

26.okt.2006 kl.13:49

Jeg fikk også bot på 900 kr.
Jeg hadde billett. Mnds kort faktisk.
Men jeg glemte det hjemme fordi jeg hadde hastverk. Jeg har i tillegg veldig dårlig råd. Ganske stilig det du har gjort.

Nei

26.okt.2006 kl.14:03

Her tar du feil. Når kjørte du sist fly eller tog uten stempel?

3000 kroner for en times tid med kverulering? Overbetalt eller urealistisk?

Virker ikke automaten kan du ta med ditt bergenske lynne til en kiosk og kjøpe billett der, men da må du huske å stemple. Det er faktisk ganske lett å stemple. Det skal ikke så mye til. Du tar papirbiten i høyre eller venstre neve og lurer den inn i stemplingsmaskinen. Klikk sier det, også bli du litt glad. Du kan nemlig kjøre lovlig i en times tid. Hit og dit.

26.okt.2006 kl.15:57

"På min stasjon, Gråkammen, har billettmaskinen tre ganger den siste måneden vært ute av drift"

Rart at ingen andre pa Gråkammen har ditt problem :))

Ikke sutre så mye da selv om du er fra Bergen

Sissel

26.okt.2006 kl.15:59

Støtter deg 100%! Dette skulle alle sammen gjort! Kanskje hadde det blitt en annen låt i pipa! Stå på og lykke til!

KHN

26.okt.2006 kl.16:25

Tips fra en bergenser til en annen: Prøv om du kan ta med deg på T- banen den defekte automaten som bevis neste gang.... Eller kanskje ikke...

Mange der du oppholder deg har en annen form for humor enn den som produseres i vestlendinger. Og, - etter å ha lest kommentarene fram til nå, er det også, som vanlig, et lite mindretall som er verdensmestre i automatikk og i undertrykt frykt for de som de tror er større og sterkere enn dem selv.

For øvrig burde du plusset på beløpet ditt bla. a. erstatning for tort og svie, fakturagebyr, portogebyr, fraktgebyr, snakkegebyr, konsentrasjonsgebyr og gebyr for skoslitasje osv. Din regning er nok i rimeligste laget syns nå jeg.

Lykke til i Oschlo, - og velkommen hjem igjen snart! Vi inkjevetare nord for Smestad burde fått vårt eget fripass i 1 mnd. med bruksanvisning og forklaring til avbenyttelse av kommunikasjonsmidlenes mangelfulle og ufullstendige oppbygging, vedlikehold, filosofi, psykiatri og pottetrening i trengte og mindre påtengende ærend i hovedstadens vold.

Bare vent til Onkel Sam får lest innlegget ditt, så sender han oss nok en hel liten frigjøringshær.....

Terje

26.okt.2006 kl.20:42

En tings synes for meg uklart. Du skriver;
"For ingen i Oslo Sporveier vet hvem som er ute og setter lapper på maskinene deres."

Da var det kanskje en dårlig spøk fra noen andre da?

Sjalet

26.okt.2006 kl.21:31

HERLIGE KOMMENTARER!!!

Ola Nordmann

26.okt.2006 kl.22:30

Jeg mistenker at vi har en rekke Murud'er i Oslo Sporveier, NSB og SL.

Bare se dette fantastiske billettsystemet som skulle lanseres med brask og bram, men alt vi ser er sånne rare automater som snart ruster, bare knapt to år gamle. Fordi systemene ikke "snakker" sammen. Jeg forstår Henrik, disse automatene "virker" jo ikke...

Tipper det er en fyr i et eller annet selskap som har skaffet seg en flott bolig på Oslos beste vestkant, mens dette "hypermoderne" systemet aldri blir satt i drift.

Hvem roper om GRANSKING? Ingen!!! Her kan man sende feite regninger til Oslo sporveier på et system som ikke funker, de betaler jo for de "kjenner" den som sender faktura.

KORRUPSJON I PRAKSIS! Hurra for blåøyde oslo folk.

Harry Merkin

26.okt.2006 kl.22:33

Retardert service finnes i hele Norge, men Oslo er ræva over hele linja. Legg ned hele byen. Bedre idè; Bygg mur rundt byen, flytt ut alle brukbare mennesker og la tiggerne, gjengene og politikerne sitte igjen.

27.okt.2006 kl.09:33

stop moaning and buy a ticket, whats wrong with you people from bergen!! your not special.

Lars

27.okt.2006 kl.10:49

Tittelen passer i hvert fall bra - med det menneskesynet som reflekteres i bloggen regner jeg med at det er deg selv du omtaler som en av de virkelige nye nazistene. Har nemlig vanskelig for å se hva som er nazi med billettkontroller, med mindre det bare er et virkemiddel for at folk skal lese denne håpløst tabloide og dårlige bloggen. Kanskje du trenger en fremmedordbok?

Han Solo

27.okt.2006 kl.12:02

Knut skrev:

Men man kan jo kjøpe billett på trikken Henrik om man betaler kontant, og kontanter hadde du tydeligvis siden du fant ut at automaten ikke fungerte. Så selv om vekterne er vanskelige, så er du hakket verre

Eeeeh...Knut har du røyka sopp?? Få med deg innholdet i artikkelen i det minste. T-Bane!! ikke trikk. På T-Banen får du ikke kjøpt billett av fører.

Medelsvensson

27.okt.2006 kl.15:44

Bra at du tar dette opp! Jeg har litt av samme erfaring fra en tur fra Ensjø. Ble tatt i kontroll på toget og bedt om å bli med ut på Nationaltheatret stasjon. Av fire (!) kontrollører, alle av utenlandsk opprinnelse. Jeg fikk be disse kontrollørene i mange minutter om å ringe og sjekke at billettmaskinen ikke virket, og først når jeg var skikkelig sint og brukte en stemme og ord som fikk dem til å fremstå som de udugelige tjenestemenn og representanter for t-banen de var, så ga de seg. Aldri, aldri gi deg hvis du har gjort hva som er rimlig å kreve for å kjøpe billett, og ring politiet hvis de prøver fysisk å holde deg igjen!
Merkelig at hovedstaden i verdens rikeste land skal ha den mest udugelige kollektivtransporten i hele vestverden...

sophus

27.okt.2006 kl.22:23

Hei, vi lever i "den lille kommuniststat".
Den "store" er nesten nedlagt.

Eivind

28.okt.2006 kl.03:16

Artig historie det der, Henrik. Skjønner deg godt.
Her i Bangkok på Skytrain (tog i 3. etg. over byen, en fantastisk ting) og på undergrunnen er det i grunnen ganske greit. Man kjøper en plastbillett i automater som ALLTID fungerer. Man MÅ kjøre inn billetten i passeringsboksene både for å komme INN og for å komme seg UT.
På undergrunnen er det enda enklere. Man kjøper en jetong i automaten eller i luka og legger den på et automatfelt som åpner porten når man skal inn på stasjonen og putter jetongen tilbake i passeringsboksens flik når man skal ut. Garantert ikke mulig å snike og enkelt hvis det blir problemer.
Jeg gikk av på feil stasjon på Skytrain engang, en stasjon lenger enn jeg hadde tenkt, og da virket ikke plastbilletten min, jeg kom meg ikke ut. En kontrollør kom bort til meg. Jeg sa til ham at jeg gikk av på feil stasjon. "Jeg kan betale ekstra for å komme ut her,orker ikke å dra tilbake med toget bare for å gå av på riktig stasjon." "ikke noe problem. Kom bare denne veien". Han åpnet en port for meg og hilste til lua. Ikke noe problem med å bli trodd.
Man kan virkelig stortrives i en by som Bangkok, der det bor over dobbelt så mange mennesker som i hele Norge.
Stå på, Henrik. Service handler om innstillingen til folk, til enkeltpersonene i et system. Når jeg er i Norge så blir jeg noen ganger tafatt av holdningen til offentlige selskaper, enten de er private innlede selskaper på offentlig kontrakt eller rent offentlige. Jeg husker ikke hvor det var i Norge, tror det var i Bergen (jeg kan ta feil). Der sto det på bussen at man IKKE vekslet. Hadde man ikke riktig beløp så kom man ikke med. Men det var ingen veksleautomater på holdeplassen og går du til en Narvesen og bare vil veksle uten å kjøpe noe så ser de dumt på deg.
Ja, ja.

Skriv en ny kommentar

hits