Hva er det med T-banen?

Tilstanden i Oslo Sporveier, T-banedriften, er nok mye verre enn det jeg antok da jeg skrev den forrige bloggen for to dager siden. Det er tydelig at jeg traff en nerve. Fra de over 40 kommentarene kan vi lese ut at jeg omtrent har pirket nedi en jeksel hvor fyllingen har falt ut. Og det er ikke uten grunn at brukerne av dette systemet, som vi alle eier, er frustrerte.
 Grunnen til det er at det drives av totalt ukompetente mennesker som driver det etter systemer som ikke har vært i bruk siden gamle DDR gikk heden.

Miseren startet for min del da jeg på vei til jobb, onsdag, ble stoppet i billettkontroll. Jeg vet ikke hvor ofte det skjer, men jeg har blitt stoppet to ganger på seks uker.

Her fortalte jeg at jeg ikke hadde billett fordi jeg gikk på på Gråkammen og der virket ikke billettmaskinen. Jeg fikk ikke kjøpt billett. Etter 20 minutters kryssforhør blir forbryteren Færevåg utstyrt med en giro og bedt om å betale 900 kroner. For å ydmyke meg - den reisende, og dermed kunden deres - ytterligere, ringte damen en eller annen person, angivelig for å sjekke om billettmaskinen på Gråkammen var ute av drift slik jeg hevdet. Hun påsto etter å ha snakket lenge med personen i andre enden at det ikke var noen problemer der. I dag vet jeg at det enten ikke finnes noen slik person som vet hvordan tilstanden er på automatene eller at hun løy til meg. Begge deler er like alvorlig.

For - jeg har i ettertid sjekket opp i saken. Maskinen på Gråkammen virket ikke i hele forrige uke heller og den virket ikke i går eller i dag. Det betyr at den minst har vært ute av drift i ni dager uten at "personen" hun ringte til visste noe.
Da er mitt spørsmål til markedsjef Hans Kristian Johnsen:

Er hele kontrollprosedyren en metode dere bruker for å herse med folk på tvilsomt grunnlag?

Kontrollprosessen er en screening og hele vitsen med screening er at en tar notoriske tilfeller. Hvor stor er sjansen for at det skjer med den metoden dere velger og med så store feil i grunnlagsmaterialet (automater ute av drift) ?
 
Hvis en automat kan være ute av drift i minst ni dager. Hvem er det sin fete bakende som er så klistret til stolen at det ikke er mulig å komme seg ut og utbedre noe så enkelt. Hvor mange er ansatt i "Etaten" for å utbedre åpenbare feil og hvor mange er ansatt for å overvåke feilene. Begge gjør en dårlig jobb.
Hvem var det damen ringte onsdag morgen? Var det til onkelen sin? Hun ringte i hvert fall ikke noen som hadde peiling på hva vedkommende snakket om.

Folk maser om at jeg alltid er ute etter offentlige foretak og at ting er like klossete organisert i det private.

Det er en vesens forskjell. I det private har så dårlige bedrifter, med en slik kundefiendtlig holdning, en levetid på maks tre måneder. T-banedriften har monopol på å få folk på jobb. Derfor havner det Atle Antonsen-kloninger inn i disse systemene hvor de får lov til å herse med befolkningen som i det store og det hele er ærlige, hederlige mennesker som kun ønsker å komme seg på jobben.

Jeg har ikke betalt min bot. Kommer heller ikke til å gjøre det. Og jeg har sendt regning på 3000 kroner for over en times bortkastet arbeidstid.
Vi følger saken.
Helt inn.

18 kommentarer

27.okt.2006 kl.10:47

Hvorfor har du fjernet de kommenateren som lå her Henrik ?
Neon av dem var jo ganske kritiske til deg.

TK

27.okt.2006 kl.12:04

Kanskje de i noen enkelttilfeller går for langt. Samtidig synes jeg det virker som legitimt å sjekke opp historiene. Stort sett alle som blir tatt i kontroll ljuger som faen. I ditt tilfelle rammet det deg at kontrollørene møter forklaringer på "sniking" med en viss skepsis.

Synes du de burde bare akseptere enhver historie uten å sjekke opp? Eller bare la folk slippe unna slik de gjorde i større grad før? Alternativt ansette konduktører på Trikk, T-bane osv. slik som på tog? Men isåfall må prisene økes dramatisk.

Siden jeg betaler billett finansierer jeg forbruket til de som sniker. Sånn sett er det bra at sporveien tar snylterne.

Dr. Marx

27.okt.2006 kl.12:26

Tja,
jeg er forsåvidt enig med Hr. Henrik i at billettkontrollørene til Sporveien har visse facistoide trekk.

Forøvrig vil jeg også påpeke følgende:
1. Det heter ikke "ukompetent", men "inkompetent".
2. Private bedrifter lyver ofte rutinemessig til sine kunder, jfr. for eksempel eiendomsmeglere.
3. Jeg tillater meg å stille meg tvilende om Hr. Henrik har en timelønn på 3000 kroner. I så fall er det sannsynligvis skammelig overbetalt.

Truls m puls

27.okt.2006 kl.12:55

Får du virkelig 3000 kr timer for å sitte of sutre på web? Når jeg tenker på lønna til de du harselerer over her, skjønner jeg faktisk godt at de ikke følte for å overanstrenge seg for å hjelpe deg.

Blidemeg

27.okt.2006 kl.14:25

Hvem har slippet løs denne bergenseren? Hva gjør han i Oslo? Får han betalt for å klage? Jeg bare spør! Det er greit å bli småbitter, men det må da for faen være grenser for hvordan alle i Oslo sporveier skal bli tråkka på. Du er morsom i små mengder Færevåg - men det er ikke Oslo Sporveiers feil at Brann dreit seg ut.

sondre

27.okt.2006 kl.15:01

dete er bra at du bringer dette tema opp... T-bane nette funker bare ikke... TOPP ARTIKEL

Steinar

27.okt.2006 kl.15:49

Du reiser på Frognerseterbanen. Oslo Sporveier er forsiktige med å reparere automater på denne linja. Linja er nemlig ikke lønnsom nok, og kan de bare klare å jage bort kundene fra denne linja, klarer de kanskje å overbevise politikerne om at den skal legges ned. Sporveiene må derfor være varsomme med å få fornøyde reisende til Frognersetra.

Vic

27.okt.2006 kl.17:37

Fint at noen endelig sier noe... Betaler mye for elendig service... Alltid like gøy hver gang det kommer snø, bare å glemme å komme seg noe sted. Snø i Norge til og med! Tenke seg til...

Hallooo

27.okt.2006 kl.17:58

Grunnen til at billettautomaten så ofte er ødelagte på den strekningen, er ungdomsgjengene som bor der i området. Det kan gå par minutter fra de er reparert til "pøbler" har vært der og " lekt" seg. Er det sporveienes skyld?? Det heter foresten ikke sporveien lenger men AS Oslo T-banedrift. OG Henrik Ryk og reis til bake til Bergen, vi trenger ikke slike som deg her. Finn deg i såfall et annet fremkomstmiddel!

t-bane-tulling

27.okt.2006 kl.22:18

Hei! bare sånn til info: den som fikk den telefonen er sporveiens alarmsentral, som har styringa på alarmer og andre tekniske dupeditter på banenettet, er det noe feil, skal dette registreres på PCene deres. Og når det gjelder kontrolørene så gjør de bare jobben sin! og det er faktisk slik at ALLE REISENDE ER ANSVARLIG FOR Å HA GYLDIG BILLETT NÅR DE PASSERER "KONTROLLSONEN" Kommer jeg til et sted jeg ikke er kjent med reglene, JA, SÅ GJØR JEG MEG KJENT MED DE VED Å SPØRRE ELLER LESE MEG TIL DET!!!!!!

Og neste gang du kommer til en stasjon hvor automaten er ute av drift, SJEKK ANDRE SIDEN! Og hvis du ikke har skjønt det: det finnes en automat på neste stasjon også!

Slutt og syt, eller reis hjem til BERGEN og fløybanen!

Hilsen

"en som kan lese seg til nye regler"

Hvor vanskelig kan det være...

28.okt.2006 kl.13:34

Ett ord: Flexikort.

L

28.okt.2006 kl.22:36

Hvis Oslo Sporveier har monopol på den type transport, så har de vel ikke lov til å straffe folk hvis systemet deres ikke fungere.

Eller mener folk virkelig at folk skal komme på stasjonen og se at automaten ikke fungerer og så si "jaja, jeg har ikke 900,-, jeg får gå hjem igjen da".

Det skulle tatt seg ut.

En ting er å sørge for at en har gyldig billett, men hvis ikke det er mulig og transporten er den eneste rimelige transporten fra området, samt at de har monopol på den type transport, så bør de ikke ha mulighet til å kreve inn et gebyr.

I tillegg, hvis systemet til OS ikke klarer å holde styr på hvilke automater som er i stand eller ikke så blir det umulig å kontrollere påstander til folk som bruker denne transporten.

Er dette virkelig et system vi vil ha i drift, Henriks problemer eller ikke?

Systemet bør fungere slik at:
- man kan kjøpe gyldige billetter (alt tullet folk sier om at man må selv sørge for å få stemplet billetten, det er fraskrivelse av ansvar og eneste forklaringen jeg kan komme på er at de som kommer med den har blitt overtalt av OS til å tro at det er slik det faktisk skal være. Et produkt som selges skal selges korrekt utformet, det er ikke kundens ansvar å sørge for at produktet kommer fra produsenten i korrekt utforming.)
- hvis man ikke har alternativ transport og systemet ikke fungerer skal systemet støtte dette ved å gjøre det mulig å komme rundt det. At kontrollørene ikke klarer å finne ut hvorvidt en automat fungerer eller ikke er vel forbi inkompetent

Og til alle de som kommenterer grammatikk og korrektur, det er et tegn på at dere ikke har vettuge kommentarer å komme med. I stedet for å angripe påstander og argumentere, så angriper dere rettskriving og person.

Små mennesker gjør slikt, og da mener jeg ikke høydemessig.

tjukken

29.okt.2006 kl.02:53

Det burde for lenge siden vært innført elektronisk system der man kunen dra et magnetkort over en leser inne i t-banevognene. Da ville man slippe å krangle med automater på stasjonene. Om ikke leseren på vogna virket, ville dette kunne sjekkes av eventuelle kontrollører der og da. Magnetkortet kunne kommet i flere utgaver, som forhåndsbetalt eller etterbetalt klippekort.

Ellers er det forbanna tull at de har delt inn t banen i soner, det er da ikke mange soner utenfor Oslo alikevel, så hvorfor skal man betale omtrent dobbelt for å kjøre med t banen 1-3 stasjoner lenger, når de aller fleste er innefor samme sone i Oslo uansett?

harald

29.okt.2006 kl.09:57

Det var da voldsomt til usaklige reaksjoner på en hendelse som er et VIRKELIG problem. Har vært utsatt for noe tilsvarende, og må innrømme at det ikke er særlig hyggelig. En luring her i bloggen svarte at det finnes bilettautomat på neste stasjon ? Mener noen virkelig at fordi T-banen ikke klarer å holde utstyret i drift så skal man bruke "halve dagen" på å komme seg på jobb ? Og Henrik, bli i Oslo. Oslo trenger noen som bryr seg, og ikke bare sutrere.

flexikort

05.nov.2006 kl.02:12

Hvordan skal han kunne kjøpe flexikort når automaten ikke virker. Uansett måtte han hvertfall ta en tur uten og betale for å komme seg til en annen stasjon, evt ta taxi til nærmeste 7/11.
Sett inn automater på trikken. De kan vær relativt små og blir kanskje ikke så lett ødelagt.

KAI

05.nov.2006 kl.09:29

Til dere som skriver : FLEXIKORT ... Flexikort koster nøyaktig så mye som enkeltbillett, så det er IKKE lønnsomt ift enkeltbillett pr reise. Dere kan klage på Bergenseren, helt til dette skjer med dere selv, AS Oslo T-banedrift er en bedrift som ikke fungerer pga inkompetanse. Hvis man må beregne seg ekstra tid for å komme til jobb pga andres inkompetanse så er det vel ikke rart at flere kjøper seg bil eller bruker den de allerede har. Jeg tar banen fra Majorstuen hver morgen, den er ALLTID for sen, jeg skal bare til Nationalteateret stasjon, aldri har jeg kommet i tide etter rutetabellen og må løpe til toget. Søppel, inkompetanseidioter og kroniske idioter er det som har ansvar i Oslo for kollektivtransporten, UTEN TVIL!

Han Solo

06.nov.2006 kl.15:34

KAI skrev :

-Jeg tar banen fra Majorstuen hver morgen, den er ALLTID for sen, jeg skal bare til Nationalteateret stasjon, aldri har jeg kommet i tide etter rutetabellen og må løpe til toget.

Merkelig. Om morgenen går det T-bane fra Majorstua til Nationalteateret hvert 3 minutt. At et tog er forsinket kan dermed umulig bety noe for deg.

Flexikort, my ass . . !

24.nov.2006 kl.09:22

Hva hjelper det med flexikort dersom:

- Du tror automaten virker, dytter kortet inn på siste klipp for så å legge det rett i lomma. Opp igjen når kontrolløren kommer, kikker på kortet, stadig ett ledig klipp. Sier til kontrolløren: ?Automaten virket ikke? og forklarer hvorfor. Han tror ikke på deg, tar en test. Men NÅ virker den. Etter at stemningen har blitt amper, bryter bussjåføren inn og forteller at han så deg prøve å stemple kortet.

- Du får ikke automaten til å virke. Klok av skade går du helt fram til sjåføren for å få stempel. Og han sier noe sånt som at ?Om du vil ha stempel, må du ta en annen buss?.

- Automaten du faktisk får til å virke bare stempler 0-er. ?Glimrende? tenker du, trenger ikke kjøpe nytt kort med et første. Men etter to-tre turer blir du stoppet. Kontrolløren gir deg overhøvling fordi automaten deres ikke virker. Skjer dette deg én gang til - har du planen klar: Kontrolløren skal bannes lukt til Helvete. Intet mindre.

Når de tre nevnte episoder hender ett og samme menneske som bare reiser sporadisk kollektivt i Oslo, er det tankevekkende. Riktig nok over en periode på tre-fire år. men likevel.

Skriv en ny kommentar

hits